BRATISLAVA, LONDÝN. Štart novej sezóny formuly 1 naplánovali na 29. marca 2009 v austrálskom Melbourne. Dovtedy budú fanúšikovia s očakávaním sledovať, či po šoku z odchodu Hondy zo šampionátu F1 zasiahnu svetová ekonomická kríza a prepad predaja automobilov na trhu aj ďalšie stajne, alebo len príde k zmene tímu - japonská automobilka ponúka svoj tím F1 na predaj za symbolickú jednu libru.
Supermozog je bez práce
„Je to vôbec prvý raz, čo som dostal výpoveď v robote,“ skonštatoval v rozhovore pre server autosport.com britský šéf tímu Honda Ross Brawn. Motoristický odborník prezývaný aj „Supermozog“, veď v tímoch Benetton a Ferrari priviedol Michaela Schumachera k siedmim titulom majstra sveta, sa však svojej budúcnosti v motoristickom športe neobáva. „Vo formule 1 sa vyznám a tam stále prichádzajú nové výzvy. Aj keď toto je situácia, na akú by som len ťažko hľadal prirovnanie z minulosti. Treba sa s ňou vyrovnať.“
Pre tím sídliaci v britskom meste Brackley hľadá Brawn nového majiteľa. Záujem vraj prejavila skupina arabských finančníkov zo skupiny Dubai Investments Capital, do F1 by sa chcel vrátiť aj bývalý šéf stajne BAR David Richards a tretím kandidátom, čo má 150 miliónov libier na prevádzku v budúcej sezóne, by sa mohol stať šéf tímu formuly 3 Trevor Carlin. No ak sa transakcia nevydarí, vo formule 1 zostane v roku 2009 len deväť tímov a 18 jazdcov.
Berger varuje
Odchod Hondy zo scény F1 zatriasol aj ďalšími tímami. „Toto je len začiatok,“ varuje v denníku Kurier bývalý pretekár a donedávna ešte šéf Scuderie Toro Rosso Gerhard Berger. Rakúšan po minulom ročníku predal svoj 50-percentný podiel v tíme. Asi tušil, čo príde. „Formula 1 sa musí vrátiť na normálne náklady. Terajšie znášajú automobiloví výrobcovia a sú veľmi vysoké. Nové tímy si vstup do seriálu nemohli dovoliť.“
Rapídne zníženie rozpočtu už ohlásila britská stajňa úradujúceho majstra sveta Lewisa Hamiltona. Podľa šéfa Rona Dennisa ročný obrat McLarenu-Mercedes poklesne z 280 na 175 miliónov libier. Ako prvé budú krátiť náklady na reklamu. Športový riaditeľ automobilky Mercedes Norbert Haug ide ďalej a tvrdí, že krátenie musí byť v nasledujúcich dvoch rokoch až 50-percentné.
Isté je, že vo formule 1 sa končí obdobie stavania luxusných palácov v depe s okázalou pohostinnosťou, tímov s tisíckou zamestnancov, nákladnými aerodynamickými tunelmi či nekonečného testovania drahých monopostov.
Mosley je na koni
Dochádza na slová prezidenta Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Maxa Mosleyho, že formulu 1 môže zachrániť len prudké zníženie nákladov. „Tím, ktorý mal rozpočet 200 miliónov libier, si musí vystačiť s 30 až 40 miliónmi,“ tvrdil Mosley. „Tieto peniaze dostane prevažne z predaja televíznych práv, zvyšok od sponzorov. Nebudú potrebné obrovské sumy od automobiliek či boháčov.“
Zrazu už nie je taký smiešny Mosleyho návrh, aby pri úsporných opatreniach všetky tímy zásobovali jednotnými motormi. Z ponuky vybrali výrobcu agregátov Cosworth, lenže najsilnejšie tímy Ferrari, McLaren, BMW, Renault o ňom nechcú ani počuť.
V piatok 12. decembra rozhodne vedenie FIA na rokovaní v Monte Carle o ďalšom smerovaní formuly 1. Mosley navrhuje spomínané obmedzenie rozpočtov pre všetky tímy, čo by kráľovskej motoristickej triede dávalo šancu na prekonanie krízových časov.