Varovania o škodlivosti cigariet podporujú chuť do fajčenia

Všetky fotografie a nápisy a štátne regulácie, bilbordy a protifajčiarske kampane sú zbytočne vyhodenými peniazmi, ba možno – paradoxne – podnecujú ľudí k fajčeniu.

Šokujúce! V nedávno publikovanej knihe „Buyology; truth and lies about why we buy“ (Nákupológia; pravda a lži o tom, prečo nakupujeme) zverejnil jej autor Martin Lindstrom prekvapivé zistenia o nákupnom správaní.

Zistil, že mnohé marketingové aktivity nemajú na spotrebiteľské správanie taký vplyv, ako sa vo všeobecnosti predpokladá, ale míňajú sa účinkom.

Za účasti M. Lindstroma sa uskutočnil „najrevolučnejší neuromarketingový experiment všetkých čias“, do ktorého boli zapojené tisícky dobrovoľníkov z celého sveta. Na experimente, ktorý trval tri roky a stál bezmála 7 miliónov dolárov, sa podieľalo dvesto vedeckých pracovníkov, desať profesorov a doktorov i na tento účel zriadená etická komisia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V rámci neho boli použité dva najmodernejšie prístroje umožňujúce skenovať činnosť mozgu: fMRI (funkčná magnetická rezonancia predstavivosti) a zdokonalená podoba elektroencefalografu známeho pod skratkou SST. Zámerom bolo – nespoliehať sa iba na verbálne odpovede respondentov, ale preniknúť pod povrch, sledovať aktivity ich mozgu.

Nikto nepochybuje o tom, že fajčenie škodí zdraviu. Veríme, že zásahmi do predaja a používania cigariet, reklamnými kampaňami a nápismi na škatuľkách cigariet obmedzíme fajčenie.

A tak sa na škatuľkách objavujú čoraz väčšie a väčšie varovné nápisy, ktoré sú v niektorých krajinách doplnené už aj naozaj odpudivými obrázkami rakoviny pľúc či odumierajúceho tkaniva na chodidlách nôh, ... brrr, fuj. Vedcov zaujímalo, aký efekt – a či vôbec nejaký – majú nálepky na cigaretách na samotných fajčiarov.

SkryťVypnúť reklamu

Pod drobnohľadom neurovedcov

V rámci experimentu boli najprv požiadaní, aby pravdivo odpovedali na otázky typu „Cítite sa nepríjemne, keď vidíte varovanie na škatuľke cigariet?“ alebo „Fajčíte v dôsledku toho menej?“ a odpoveď znela vždy: „Áno“. Potom fajčiarov umiestnili pod prístroj, ktorý zaz­namenával činnosť ich mozgu počas toho, ako im premietali obrázky nálepiek s varovnými nápismi. Výsledky vyrazili dych všetkým.

Žiadny efekt, nula

Ukázalo sa totiž, že nálepky s varovnými nápismi na cigaretách nemajú žiadny efekt na potlačenie túžby zapáliť si. Ale to je len polovica – tá slabšia – šokujúceho zistenia. Vedci analýzou dát zistili, že tieto varovania u fajčiarov preukázateľne stimulujú tú oblasť mozgu, ktorá sa volá nucleus accumbens, alebo tiež „centrum túžob“.

SkryťVypnúť reklamu

To znamená, že všetky fotografie a nápisy a štátne regulácie, bilbordy a protifajčiarske kampane sú zbytočne vyhodenými peniazmi, ba možno – paradoxne – podnecujú ľudí k fajčeniu.

Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 568
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 285
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 076
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 273
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 919
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 850
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu