BRATISLAVA. Lekárske vyšetrenie už čoskoro nemusí byť samozrejmosťou. Váš lekár vám v ordinácii môže povedať, že do konca mesiaca vás neošetrí: ste nad limit stanovený vašou poisťovňou. Najväčšie organizácie zastupujúce lekárov tvrdia, že sa to môže stať mnohým pacientom.
Lekári odhodlane tvrdia, že nemienia ošetrovať ľudí zadarmo. Väčšina poisťovní im totiž stanovuje limity, koľko pacientov môžu mesačne ošetriť. Ošetrenia nad limit už lekárom nepreplácajú.
Rokovať o probléme má Slovenská lekárska komora (SLK) a Asociácia súkromných lekárov (ASL) s poisťovňami o desať dní. Poisťovne tvrdia, že peniaze na zvýšenie výkonov u lekárov nemajú a limity sú súčasťou zmluvy, ktorú potvrdzuje lekár podpisom.
Daniela Resutíková z SLK chce zabojovať za preplácanie ošetrení vykonaných nad limit. Postoj lekárov Mário Moro z asociácie zhrňuje do tvrdenia, že ak limity stanovené poisťovňami nestačia, nech ich zvýšia. Čo si lekári a poisťovne medzi sebou vyrokujú, zistia pacienti najneskôr 1. apríla 2009, keď začnú platiť ich nové zmluvy.
Výnimkou medzi poisťovňami je Union, ktorá nemá limity. Najväčšie problémy majú lekári s dvomi štátnymi poisťovňami. Hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová hovorí, že počet objednaných výkonov pravidelne prehodnocujú.
Ak by mal poistenec podľa Zuzany Horníkovej zo súkromnej zdravotnej poisťovne Dôvera problém s ošetrením, má kontaktovať poisťovňu. Zdravotná poisťovňa Apollo zasa svojich poistencov uisťuje, že zabezpečí zdravotnú starostlivosť u iného blízkeho lekára.
Obrátiť sa na zdravotnú poisťovňu radia nadlimitným pacientom aj lekári. „Pacient by mal informovať zdravotnú poisťovňu a žiadať od nej preplatenie výkonu príslušnému lekárovi,“ radí Resutíková.
Ak limity stanovené poisťovňami nestačia, nech ich zvýšia.
Marián Moro, Asociácia súkromných lekárov
Autor: jkr