Viete, že až 121 miliónov detí
nemôže chodiť do školy?*
Deti bez základného vzdelania strácajú možnosť vymaniť sa z biednych podmienok, zaostalosti a živorenia, čo má negatívny vplyv aj na budúcnosť ich národov.
Dôvody, prečo deti nemôžu alebo nechodia do školy, sú rôzne:
- chudoba, kvôli ktorej si rodičia alebo samotné deti nemôžu dovoliť zaplatiť školné, kúpiť rovnošata či školské pomôcky, a kvôli ktorej deti pracujú, aby prežili, resp. aby uživili celú rodinu,
- diskriminácia na základe spoločenského postavenia (triedy, kasty), etnickej príslušnosti alebo pohlavia - v mnohých krajinách sú v otázkach vzdelania uprednostňovaní chlapci - aj preto tvoria takmer dve tretiny negramotných ľudí na svete práve ženy,
- tradície, ktoré pre mnohé dievčatá znamenajú svadbu prakticky v detskom veku, skorý pôrod a starostlivosť o domácnosť - len v južnej Ázii nedokončí základnú školskú dochádzku takmer 40 percent dievčat, v Subsaharskej Afrike je to 36 percent,
- nepriaznivé rodinné pomery, starostlivosť o rodinu či príbuzných, alebo v prípade sirôt starostlivosť o seba samé na úkor školskej dochádzky,
- presvedčenie rodičov, že vzdelanie nie je potrebné,
- pretrvávajúce ozbrojené konflikty - až 104 miliónov detí nenavštevuje školu práve z tohto dôvodu.
Približne trinásť percent všetkých detí v rozvojových krajinách nikdy nechodilo do školy.
Obyčajnou kúpou vianočných pohľadníc a darčekov UNICEF nám môžete pomôcť túto situáciu zmeniť. ››› eshop UNICEF
Vzdelanie má totiž obrovkú moc. Jeho sila je v tom, že dokáže podporiť schopnosť dieťaťa prežiť a rozvíjať sa, naučiť ho, ako sa chrániť pred zneužívaním, vykorisťovaním a HIV/aids, naučiť ho hygiene a povzbudiť ho, aby sa aj v čase dospievania rozvíjalo a aktívne zapájalo do diania okolo neho a aby sa s neho neskôr stal aktívny a produktívny občas svojej krajiny.
Mnohé štúdie ukazujú priamu súvislosť medzi (ne)gramotnosťou a chudobou a práve preto je kvalitné základné vzdelanie pokladané za jeden z najúčinnejších nástrojov boja proti generačnej chudobe, mnohým chorobám, vrátane HIV/aids a je základom pre trvalé zmeny a rozvoj. Vzdelanie, ktoré rešpektuje práva detí, dokáže zmeniť napr. aj zakorenené predsudky o nerovnosti pohlaví. Vzdelaní ľudia sa zapájajú do sociálneho, ekonomického a politického rozhodovania, spravidla mávajú nižší počet detí a chcú, aby sa ich deti tiež vzdelávali.
ČO ROBÍ UNICEF PRE VZDELÁVANIE DETÍ?
UNICEF bojuje za to, aby všetky deti - bez ohľadu na vek, pohlavie, etnickú príslušnosť, náboženstvo, sociálne postavenie či názor - mali prístup ku kvalitnému základnému vzdelaniu.
Keďze sa pri svojej práci UNICEF sústredí na elimináciu rozdielov rôzneho druhu, programy sa zameriavajú najmä na najviac znevýhodnené deti na svete - deti, ktoré sú mnohými vylúčené, veľmi zraniteľné a pre mnohých neviditeľné - napr. dievčatá, postihnuté deti, deti etnických menšín, chudobné deti a deti ulice, obete vojen a prírodných katastrof a deti poznačení HIV/aids. Každé z týchto detí má svoje sny a potenciál a práve vzdelanie dokáže položiť základy pre rast, zmenu, inovácie, príležitosti a rovnosť.
Priority UNICEF vytyčuje Dohovor o právach dieťaťa a ďalšie medzinárodne prijaté záväzky, vrátane Miléniových rozvojových cieľov, Vzdelania pre všetkých, Sveta vhodného pre deti ai.
UNICEF bojuje za to, aby
- sa znížil počet detí, ktoré nechodia do školy, a to prostredníctvom rôznych programov - napr. iniciatíva za zrušenie školného pre všeobecné základné vzdelanie, distribúcia základných učebných pomôcok - napr. Škola v krabici, zavádzanie vzdelávacích štandardov, špeciálne vzdelávacie programy pre deti, ktoré nechcú prestať pracovať a iné,
- mali rovnaký prístup ku vzdelaniu chlapci aj dievčatá, a to najmä prostredníctvom iniciatívy OSN pre vzdelávanie dievčat (UNGEI), a podporujeme vzdelávanie zamerané na zručnosti prežitia a program Škola priateľská k deťom
- aj v čase krízy, napr. počas vojnového konfliktu či prírodnej katastrofy, a bezprostredne po nej mohli deti chodiť do školy, keďže práve rýchle obnovenie škôl a zabezpečenie ochrany detí má výrazný pozitívny vplyv na ich psychorehabilitáciu v čase krízy a po nej.
- sa deti mohli rozvíjať už v ranom detstve, aby sa ich školská dochádzka začala včas a aby dosiahli úplné základné vzdelanie. Preto podporujeme vzdelávanie rodičov, programy pre komunity a predškolské programy.
- sa zvyšovala kvalita vzdelania - napr. tým, že deti bude učiť kvalifikovaný personál.
- - - - -
*Zdroj pre číselné údaje: www.unicef.org