BRATISLAVA. Rada pre reklamu považuje za neetickú kampaň mBanky, počas ktorej hostesky mBanky stáli pri ceste v bratislavskej Petržalke s pútačom s dvojzmyselným sloganom „Tú najlepšiu môžete mať zadarmo.“
Propagovali tak hypotéku bez poplatkov v blízkej pobočke. Cesta je známa tým, že pri nej postávajú prostitútky. „Využili sme známe povedomie o lokalite a obrátili ho v náš prospech tak, aby zaujala vtipom,“ argumentovala banka. Rada je pohoršená: „Spoločnosť mBank využila veľmi nevhodným spôsobom povesť cestnej komunikácie.“ Tento spôsob komunikácie je podľa rady absolútne nevhodný a degradujúci ľudskú dôstojnosť.
V rozpore s kódexom etiky je aj televízny šot na Becherovku Lemond „Nikdy nevieš, koho stretneš.“ Postavený je na príbehu mladíkov, ktorí sa najprv potužujú pohárikmi becherovky, veselo tancujú s mladými basketbalistkami a nakoniec bujaro jazdia na drezine. Nie je to jediná reklama propagujúca alkohol, problémom je podľa rady to, že „šoty nemajú charakter naznačujúci zodpovednú konzumáciu alkoholu.“
Podľa kódexu je neetické, ak reklama ukazuje nadmerné pitie alkoholických nápojov alebo následky nadmerného pitia. „Situácie v šotoch naznačujú nadmerné používanie alkoholu a jazda na drezine – evokuje, že konzumácia alkoholu zlepšuje náladu,“ tvrdí rada.
Problematická je aj predvianočná reklama Slovak Telecomu „Internet za 390 Sk mesačne“ s premúdrelým starčekom. Pobúril štyroch sťažovateľov – zobrazenie starého človeka považujú za nevhodné či degradujúce a reklamu za zneuctenie Vianoc. Rada v starčekovi problém nevidí, za opodstatnenú však považuje sťažnosť o zavádzajúcej cene.
„Informácie týkajúce sa podmienok ponuky internetu za 390 korún mesačne nie sú v šote dostatočne korektné a spotrebiteľ môže ľahko nadobudnúť dojem, že ide o finálnu cenu. V skutočnosti túto cenu zadávateľ neposkytne na celú lehotu viazanosti, na 18 mesiacov, ale iba na prvých šesť mesiacov,“ tvrdí rada.