BRATISLAVA. Poslanci parlamentu včera už druhýkrát schválili nový zákon o cestnej premávke. Prvýkrát im ho ešte v júli prezident vrátil na dopracovanie, a ak tak nespraví znova, platiť by mal od februára.
Zákon zavádza na cestách výrazné zmeny. Päťdesiatku v obciach, povinné celoročné svietenie, zimné pneumatiky, ak je na ceste súvislá vrstva snehu či ľadu, zákaz predbiehania kamiónov na všetkých diaľnicach a rýchlostných cestách, zákaz telefonovania za volantom, povinné prilby pre cyklistov mimo obcí, ale aj výrazne vyššie pokuty.
Pomalšie, ako v Európe
„Ide o veľmi zásadný zákon, ktorý je zbraňou na pirátov na našich cestách,“ uvádzal návrh minister vnútra Robert Kaliňák. Napriek tomu do poslednej chvíle nebolo jasné, či sa mu podarí presadiť jednu z najvážnejších zmien – zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obciach na päťdesiat kilometrov za hodinu.
Koaličný poslanec Ján Kovarčík totiž navrhol zachovanie šesťdesiatky, ktorú máme spolu s Rumunskom ako poslední v Európskej únii. Podporiť jeho návrh sa chystala aj časť opozície a až do hlasovania mal šancu na úspech.
„Slovensko nemá dobudovanú diaľničnú sieť a sieť rýchlostných komunikácií na takej úrovni, aby sme mohli znížiť rýchlosť jazdy v obci na päťdesiatku, nakoľko vodiči sú odkázaní jazdiť po komunikáciách tohto druhu,“ presviedčal v pléne kolegov Kovarčík. „Som presvedčený, že za mnou stojí minimálne milión vodičov.“
Za návrh napokon hlasovalo len 49 zo 140 prítomných poslancov, najmä z HZDS a SDKÚ. „Päťdesiatka je jednoznačne rýchlosť, ktorá zvyšuje šancu chodca aj posádky druhého auta na prežitie,“ hovoril po hlasovaní spokojne Kaliňák.
Opozícia je proti
Minister kritizoval opozíciu za to, že zákon ako celok opäť nepodporila. „Mrzí ma hlasovanie opozície, ktorá sa zachovala alibisticky, pretože v tomto zákone bola zapracovaná drvivá väčšina všetkých pripomienok opozície.“
Z ôsmich pozmeňujúcich návrhov, ktoré včera predložil exminister vnútra a poslanec SDKÚ Martin Pado, však prešiel jediný. Aby mohli autá alebo karosérie zmeniť vlastníka, aj keď sú havarované a nemajú platné osvedčenie o technickej a emisnej kontrole.
Zvyšné Padove návrhy koaličná väčšina zmietla. Nepáčilo sa mu napríklad zavedenie „absolútnej prednosti v jazde“, keď vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty nebude môcť prinútiť autá na hlavnej ceste spomaliť, alebo zákaz „používania technických zariadení“, ktoré umožňujú odhalenie policajných meraní, čo môžu byť podľa neho okrem antiradarov aj autorádiá informujúce o hliadkach. Presadiť návrhy sa nepodarilo ani poslancom KDH a SMK.
Zákon, ktorý napokon podporilo 85 poslancov z koalície a odídencov z SDKÚ a KDH, prináša aj vyššie pokuty. Odmietnutie testu na alkohol či útek z miesta nehody môže vodiča stáť až 1300 eur (viac ako 39tisíc eur) a zadržanie vodičského preukazu na päť rokov. Za šoférovanie pod vplyvom alkoholu bude môcť polícia uložiť pokutu do tisíc eur a zadržať preukaz na päť rokov, za spôsobenie nehody alebo prekročenie rýchlosti bude hroziť 150 až 800 eur a zákaz činnosti na tri roky.
Návrat k prezidentovi
Prezident Ivan Gašparovič tentoraz zákon už zrejme podpíše. Ministerstvo vnútra totiž dôvody, pre ktoré zákon vetoval, vyškrtlo.
V pôvodnom zákone sa štátu nepozdávalo zavedenie súkromných komisárov pri vodičských skúškach a rozširovanie úsekov diaľnic, ktoré môže štát stavať aj na cudzích pozemkoch. Túto zmenu už medzitým koalícia schválila v inom zákone.