BRATISLAVA. Vlastník bytu je zo zákona povinný umožniť vstup do bytu odborníkom, ktorí idú opravovať zariadenia, ktoré neopravil sám, prípadne také zariadenia, ktoré sú pre dom spoločné a je k nim prístup z vlastníkovho bytu.
To isté platí aj pre montáž či údržbu zariadení na meranie spotreby tepla a vody v byte vrátane ľudí, ktorí prišli urobiť odpočet takýchto zariadení. Podľa Kamily Lévayovej zo Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku to však neznamená, že cez prah môže prejsť každý, kto sa predstaví ako opravár alebo montér. „Vlastník bytu by si takúto návštevu v každom prípade mal najskôr overiť u správcu,“ radí.
Zatiaľ čo napríklad poštára, hoci by niesol dôchodok, do bytu vpustiť nemusíte, iné to je napríklad u odpočtára stavu plynomeru.
SPP zabezpečuje dva druhy odpočtov – riadne cyklické ročné odpočty a mimoriadne kontrolné odpočty stavu plynomerov. „Odberatelia sú niekoľko dní vopred informovaní o termíne,“ hovorí Ivana Zelizňáková z SPP – distribúcia.
Odpočtár osobne navštívi odberateľa dvakrát. Ak ani po druhej návšteve nikoho nezastihne doma, zanechá korešpondenčný lístok, ktorý zákazník vyplní a zašle poštou na náklady spoločnosti. Na zadnej strane je uvedená aj zákaznícka linka, na ktorú môžu tiež zákazníci nahlásiť stav odpočtu. Odpočtári sú vybavení preukazom alebo identifikačnou kartou a nikdy nevyberajú ani nepreplácajú hotovosť.
Autor: ht