BRATISLAVA. Máte v emaili pozvánku na vianočný večierok z vášho personálneho oddelenia a uvažujete, či sa vám chce ísť?
Choďte, často ste si ho zaplatili zo sociálneho fondu alebo ho firma organizuje práve preto, že ste jej cez rok zarobili dostatok peňazí, aby ich teraz mohla investovať do zábavy.
Drahší ako jedlo je program
Ak sa firma rozhodne, že chce zamestnancom prichystať viac ako len tradičnú kapustnicu či ďakovný príhovor a objedná si zábavný program alebo najme umelcov, večierok môže stáť pre 150 zamestnancov okolo 500– až 600tisíc korún.
Ladislav Chyba, riaditeľ 1. umeleckej a reklamnej agentúry hovorí, že práve zábavný program je najdrahšou položkou pri príprave večierka.
Podľa skúseností Ladislava Chybu predvlani bola rozhodne hitom vianočného večierka travesty šou, minulý rok ľudia chceli zažiť superstaristov. „Tento rok neviem, či je niečo výrazne žiadanejšie ako iné programy,“ povedal.
Podľa Chybu z 1. umeleckej a reklamnej agentúry, ak si objedná firma program so zabávačom, tak chcú, aby tento človek zatiahol do programu alebo čísla aj publikum, alebo zapojil generálneho riaditeľa.
Väčšina chce poďakovať
„Vianočný večierok je najmä o vianočnej téme,“ povedala Viera Rezníčková z agentúry Promea Communication pripravujúcej i vianočné večierky.
Rezníčková hovorí, že kým pri iných akciách je toho viac, čo chce klient odkomunikovať, na vianočných zamestnaneckých párty je najdôležitejšie poďakovanie firmy za spoluprácu a dobrá zábava.
„Je to najmä o atmosfére, priestore, o výzdobe, prípadne účinkujúcich, vianočné večierky nepodliehajú módnym trendom natoľko ako iné akcie,“ povedala Rezníčková.O náročnosti, hudobnej produkcii, výzdobe priestoru a ďalších detailoch aj tak napokon vždy rozhodujú finančné možnosti zadávateľa.
Mikuláš musí byť klasika
„V Topoľčanoch vystúpia deti z materských škôl a potom príde Mikuláš, v Šariši je detské divadelné predstavenie a darčeky príde porozdávať tiež Mikuláš,“ povedala hovorkyňa Pivovary Topvar Drahomíra Mandiková.
Chyba z agentúry tvrdí, že na rozdiel od vianočného večierka, ktorého program sa meniť môže, mikulášske akcie pre deti sú stále o človeku v červenom kostýme s dlhou bradou, prípadne nejakým veselým pomocníkom či kúzelníkom.
„Zamestnanci, ktorí majú deti ešte na základnej škole, dostanú na Mikuláša aj tradičný balíček, pre jedno dieťa je to v hodnote okolo 150 korún, povedala Mandiková.
Vo firme, kde pracujú najmä mladí ľudia a detí je málo, dávajú balíčky k Mikulášovi všetkým.
Ako oslavujú
Dell za Mikuláša neplatí, robí ho dobrovoľník spomedzi zamestnancov.
„Mikulášsku akciu nám v minulosti pomáhala pripraviť agentúra, tento rok program pripravia dobrovoľníci zo zamestnancov a už sa „bijú“ o rolu Mikuláša či čerta.“
V Kofole robia večierok na dvakrát. „Pre takmer 400 zamestnancov spoločenské priestory v okolí Rajeckej Lesnej nie sú. V regióne ľuďom z večierka zabezpečujeme dopravu, ľuďom z Bratislavy nocľah.“
V Lenove rozdáva Mikuláš darčeky priamo zamestnancom, nie deťom.„Priemerný vek zamestnancov je 28 rokov a darčeky rozdáva počas pracovného času „ pravý“ Mikuláš.“
Iba pätina ľudí z T Mobilu nechodí na večierok.„Pravidelne sa zúčastňuje asi 80 percent z 1 500 zamestnancov.“
Desatina zamestnancov Pivovarov Topvar prispieva na charitu. „ V uplynulých ročníkoch sa do programu Hodina deťom zapojilo asi 10 percent zamestnancov.“Na večierok bratislavskej pobočky rozvojového programu OSN, UNDP môžu prísť zamestnanci aj s partnerom. „Na večierok sa môžu pridať aj rodinní príslušníci zamestnancov. Náklady si rovnako, ako aj zamestnanci, v plnej výške hradia.“
Zábavný program tvorí najvyššiu položku
z rozpočtu na vianočný večierok.
Ladislav Chyba, 1. umelecká a reklamná agentúra
Ak kolega sviatky nemusí
Máte kolegu, ktorý sa očividne na Vianoce neteší? O tom, či je vhodné skúšať jeho postoj zmeniť, sme sa rozprávali s psychológom – psychoterapeutom ĽUDOVÍTOM DOBŠOVIČOM.
Mali by sa ľudia kolegu, ktorý dáva najavo, že vianočný čas nie je pre neho, snažiť rozveseliť?
„Ak človek dáva priamo alebo nepriamo najavo, že sa neteší na Vianoce, lebo sa cíti sám alebo má nejaké iné dôvody, tak to, čo vtedy potrebuje a chce, je cítiť sa porozumený vo vlastnom prežívaní. Myslím si, že nápomocnejšie ako utešovanie, je snažiť sa pochopiť jeho vlastné prežívanie.“
Ako to funguje?
„Keď sa snažíme ponúkať mu náš spôsob trávenia a prežívania Vianoc, zvyšujeme tým pravdepodobnosť, že to bude pociťovať ako vyjadrenie kritiky, že jeho „spôsob“ je menej vhodný, že by nemal cítiť smútok. Oveľa viac pomáha empatia, ktorá je signálom, že sa o neho zaujímame. Vtedy sa cíti menej sám. Keď napríklad niekto hovorí, že sa neteší na Vianoce, lebo bude doma sám, lepšie, ako snažiť sa zmeniť jeho postoj radou, aby šiel niekam von, alebo niekoho navštívil, je dať mu najavo, že chápeme, že samota počas Vianoc môže byť ťaživá a smutná.“
Čo ak človek na „podanú ruku“ nezareaguje?
„Treba byť veľmi vnímavý a citlivo vyhodnocovať situáciu, pretože tu dvojnásobne platí, že všetkého veľa škodí. A teda aj nevyžiadaná pozornosť a snaha pomáhať sú skôr nepríjemné a zneisťujúce než pomáhajúce.“