BRATISLAVA. Bim-bam-bom, ša-la-la, prasiatka a anjeliky na nás zaútočili v očakávaní vianočného ošiaľu z televíznych šotov i bilbordov už v polovici októbra.
Za socializmu útočili len jedličky a hviezdy, aj to krátko a okúňavo.
„Keď sme pripravovali vianočnú reklamu pre obchodný dom Prior v 80. rokoch, povedali nám, že nesmieme ukázať ich tovar. Mohlo sa stať, že ľudia budú hľadať televízor z reklamy niekde na východnom Slovensku a pritom bude len pár kusov v Bratislave,“ hovorí Peter Velický z Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.
Kto prvý príde...
Dnešná reklama už striedma nemusí byť. Na ľudí na Slovensku vraj najviac pôsobia emócie, najmä humor a hudba.
Tohtoročné vianočné kampane, nasadené od polovice októbra, to potvrdzujú. Spoločnosti, ktorých kampane pravidelne ovládnu vianočný trh, tvrdia, že sa v porovnaní s vlaňajškom dokonca oneskorili.
„V marketingu platí pravidlo 'byť prvý', čoho dôsledkom sú každoročne skoré Vianoce,“ vysvetľuje prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Juraj Vaculík.
Operátori to vedia
Najvýraznejšie sú kampane mobilných operátorov. Nasadzujú ich tak skoro, že sa zunujú dávno pred Štedrým dňom. Zároveň však spôsobia, že sa ľudia o produkt začnú zaujímať.
„Reklama sa nemusí páčiť na to, aby si človek produkt kúpil, no môže to mať aj bumerangový efekt,“ hovorí Pavel Horňák z Katedry marketingovej komunikácie UK v Bratislave.
Mobilní operátori sa na nezáujem sťažovať nemôžu, ich predajne sú plné a interné prieskumy im ukazujú, že ľuďom sa prosté, spievané a veršované koncepty páčia, aj keď im počas vianočného trojdnia „idú už skutočne na nervy“.
Cieľom vianočnej reklamy nemusí byť vždy zdvojnásobiť predaj.
„Ak je pocit z predvianočnej komunikácie negatívny alebo vnímaný ako prehnane komerčný, je to zle. V prípade, že komunikácia navodí príjemnú atmosféru, tak je to dobrá robota,“ hovorí manažér Kofoly Pavol Chalupka.
Kofola má jednu z najdlhšie vysielaných vianočných reklám o zlatom prasiatku. Reklamný šot sa na trh dostal v roku 2003 a stáva sa súčasťou Vianoc rovnako ako rozprávky o Popoluške či Perinbabe.
Chalupka tvrdí, že každý rok dostávajú desiatky e-mailov, v ktorých ľudia žiadajú túto reklamu a jej pokračovania. „Je krásne, keď sa reklama vymkne marketingovým poučkám a stane sa kultom,“ hovorí Chalupka.
Vplyv reklamy je prehnaný
„Nemali by sme reklame prisudzovať hlavnú úlohu pri vyčarovaní atmosféry Vianoc a pokiaľ to tak vnímame, je to len preto, že reklame prisudzujeme väčšiu úlohu, než skutočne má,“ upozorňuje Vaculík.
Katolícka cirkev nie je Vianocami, ktoré „vyzváňajú“ od októbra, nadšená. Tajomník Konferencie biskupov Slovenska Cyril Jančišin tým, ktorí chcú prežiť tradičné Vianoce, odkazuje, že pokojné sviatky sa neprajú zo žartu. Podľa neho si treba rozmyslieť, či sa vôbec oplatí naháňať dva mesiace za darčekmi a radšej porozmýšľať nad tým, či to, čo kupujeme, aj skutočne potrebujeme.
K Vianociam patrí výzdoba a reklamy – už od októbra. FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK |
Reklama z roku 2003 sa stala novou tradíciou. ARCHÍV SME |