BRATISLAVA. Bratislavské centrum, teda ulice Starého Mesta ako Laurinská, Panská či Michalská, sa v rebríčku najdrahších nákupných ulíc sveta umiestnilo na 39. mieste. Napriek rastu nájomného za prenájom obchodných priestorov v bratislavskom centre medziročne takmer o sedem percent, sme si oproti minulému roku pohoršili o jednu priečku.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Bratislavu s nájomným na štvorcový meter vo výške 960 eur ročne (takmer 29tisíc korún) predbehla Viedeň s viac ako troma tisíckami eur ročne, Praha s vyše dvetisíc eurami (vyše 65tisíc korún), Bukurešť a Budapešť s viac ako 1,5tisíca eur ročne (vyše 45tisíc korún), ale aj Varšava s vyše tisíckou eur ročne (vyše 30tisíc korún).
Hovorí o tom prieskum spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorý porovnáva výšku nájomného za štvorcový meter na rok v 44 krajinách zastúpených ulicami s najdrahším nájomným.
Centru chýbajú značky
„Umiestnenie Bratislavy v rebríčku môže súvisieť s tým, že centrum mesta sa dlhodobo využíva prevažne na gastronómiu, kaviarne a nočný život,“ hovorí Marián Fridrich, predajca maloobchodných plôch Cushman & Wakefield na Slovensku. Podľa neho z pohľadu svetových značiek má centrum Bratislavy obmedzenú ponuku vhodných priestorov, čo sa týka veľkosti aj kvality. Centru by pomohli investície do renovácie či nová výstavba, alebo príchod aspoň jednej svetovej značky ako je Gucci, Mont Blanc či Cartier. „Prípadný vstup aspoň jedného alebo niekoľkých svetových značiek by mohol zmeniť potenciál centra Bratislavy ako možnej nákupnej destinácie,“ povedal Fridrich. Podobne ako Bratislava je na tom s cenami Brno, kde nájomné štvorcový meter v centre vyjde na 900 eur ročne (vyše 27 tisíc korún).
Susedia nás predbehli
Zo stredoeurópskych miest sa okrem Viedne dostala do prvej dvadsiatky aj Praha zastúpená ulicou Na Příkopě a Václavským námestím. „Spoločne s Václavským námestím sú Příkopy najfrekventovanejšou nákupnou lokalitou a to láka módne značky orientované na široké spektrum zákazníkov,“ povedal Jan Kotrbáček, vedúci prenájmu jednotiek v centrách miest v spoločnosti Cushman & Wakefield. Podľa neho je v týchto uliciach ťažké nájsť voľnú plochu aj napriek neustálemu rastu nájomného v centre mesta. To sa medziročne zvýšilo na štvorcový meter o 120 eur (3615 korún).
Vstup aspoň jednej alebo niekoľkých svetových značiek by mohol zmeniť potenciál
Bratislavy ako nákupnej destinácie.
Marián Fridrich, Cushman & Wakefield