stokilometrovej vzdialenosti od mojej ambulancie.
Dohodili sme sa, že ho vyšetrím len v prípade, že u kolegu dostal skutočne iba recept a tam vyšetrený nebol, čo mi v ďalšom e-maili aj potvrdil.
V ostatnom čase dostávam čoraz viac e-mailov a telefonátov od pacientov, ktorí sa informujú o tom, aké sú v mojej ambulancii čakacie lehoty na vyšetrenia. Keď im poviem, že v ojedinelých prípadoch maximálne dva týždne, ale v skutočne odôvodnených prípadoch sa vieme dohodnúť aj do 24 hodín alebo po pracovnom čase, pochopiteľne za príplatok, mnohí sú prekvapení. Až potom si zrejme uvedomia, že skôr, ako si sadnú do čakárne lekára-špecialistu, mali by sa informovať aj o tom, aké sú u neho termíny na vyšetrenia.
Medzi dverami to nejde
Pri objednávaní pacientov sa lekár-špecialista musí držať istých pravidiel. V prvom rade je to urgentnosť stavu pacienta. Tá sa však nedá posúdiť medzi dverami, takže pacienta si musí vypočuť aspoň zdravotná sestra a ak je to potrebné, musí ho vyšetriť aj lekár skôr, ako dostane napríklad termín na gastroskopiu. Tá sa medzi dverami ordinovať skutočne nedá, hoci najmä zo svojej virtuálnej ambulancie poznám prípady, keď sa tak stalo.
Žiaľ situácia v slovenskom zdravotníctve je momentálne taká, že sa, či už v čakárni, alebo v poradovníku čaká takmer všade. Je to spôsobené v prvom rade nedostatkom financií a personálu.
Limity od poisťovní majú niektoré zdravotnícke zariadenia také, že sa pacienta v polovici mesiaca namiesto otázky o zdravotnom stave môžu v prvom rade spýtať, v akej je poisťovni.
Mnohí pacienti to obyčajne nechápu a za tento stav vinia zdravotníkov. Niektorí pacienti, hoci ich stav nie je urgentný, chcú všetko hneď, najlepšie bez platenia. To však skutočne nie je možné.
V prípade, že vás lekár špecialista už prijal a urobil aspoň základné vyšetrenie, existuje totiž iba malá šanca, že sa budete môcť objednať u iného lekára tej istej odbornosti v inej štvrti alebo okrese. Ak by vás zobral, bolo od neho voči prvému lekárovi neetické a jemu ako druhému vyšetrujúcemu lekárovi by vaše vyšetrenie poisťovňa nemusela zaplatiť.
Zistite si referencie
Ak teda nechcete zvyšovať index korupcie v slovenskom zdravotníctve, skôr, ako sa na vyšetrenie k lekárovi-špecialistovi objednáte, zistite si referencie o jeho práci a čakacie lehoty na vyšetrenie. V opačnom prípade sa vám môže stať, že u neho najprv presedíte v čakárni celý deň bez efektu a na prístrojové vyšetrenie, ktoré by spresnilo vašu diagnózu, sa dostanete o niekoľko týždňov alebo mesiacov. Nuž, asi sa už približujeme „civilizovanej Európe“.
V Anglicku sú takéto čakacie lehoty na lekára-špecialistu úplne bežné.
Autor: Jozef Klucho