BRATISLAVA. Najsledovanejší slovenský seriál – Ordinácia v ružovej záhrade dostáva k televízorom pravidelne viac ako milión 700 tisíc divákov, čo sú čísla, ktoré donedávna získavali televízie väčšinou len pri drahých reality show. Ako prvé seriálový trend pochopili súkromné televízie. Seriál Slovenskej televízie Obchod so šťastím zatiaľ také šťastie medzi divákmi nemá. Najviac pôvodných seriálov vysiela JOJ. Okrem denného seriálu Panelák aj komediálne Kutyil, s.r.o. a Profesionáli a sitcom Mafstory.
Seriály Markízy a JOJ sa už vysielajú aj v českých televíziách, pričom slovenské stanice skúšajú aj české seriály.
Najviac vlastných seriálov vysiela televízia JOJ. Aj keď ich sledovanosťou nedosahuje hit Markízy. Vzhľadom na pokrytie JOJ je vedenie televízie spokojné. „Diváci masívny nástup seriálov do vysielania ocenili. Všetky tituly teda budú pokračovať aj v roku 2009,“ povedala pre SME hovorkyňa televízie Tatiana Tóthová. Denný seriál Panelák priemerne sleduje vyše 400–tisíc divákov, komediálny seriál Kutyil pol milióna .
Najväčšími fanúšikmi seriálov sú ženy zväčša vo vekovej kategórií 35 - 44 rokov.
STV zvažuje krimi
Najslabšie sa uchytil denný seriál Slovenskej televízie Obchod so šťastím. Ani jeho presuny vo vysielacom čase, krátko po septembrovom odštartovaní, mu nových divákov nepriniesli. Priemerne ho o 21.30 h sleduje 150–tisíc divákov.
Napriek tomu seriál zatiaľ nekončí. „Práve v týchto dňoch sa tvorcovia seriálu oboznámili s výsledkami prieskumu diváckej akceptácie seriálu,“ povedal programový riaditeľ STV Roman Lipták. Ďalšie diely by mali byť pozmenené aj na základe výsledkov prieskumu, v ktorom televízia zisťovala podľa Liptáka očakávania divákov, ktoré doteraz neboli naplnené, prvky, ktoré by v ďalšom pokračovaní diváci ocenili, ale aj chvíle, ktoré by sa mohli zo seriálu vypustiť. „Divácke názory sú bezprostredné, jasné a niekedy aj trochu kruté,“ priznal Lipták.
STV chce dohnať konkurenciu a v novom roku plánuje ďalšie seriály. „Našou súčasnou prioritou je denný seriál,“ povedal Lipták. V rámci literárnej prípravy má STV rozpracovaných aj viacero projektov trinásťdielnych seriálov, ktoré by sa mali podľa Liptáka na obrazovke objaviť na prelome rokov 2009/10.
„Za perspektívny považujeme detektívny seriál zo starej Bratislavy, koprodukčný projekt o kriminálke v starom meste, sériu romantických príbehov, ale aj koprodukčnú rodinnú ságu, ktorá sa odohráva v období Rakúsko-Uhorska až do súčasnosti,“ prezradil Lipták.
Aj Markíza už oznámila na začiatok budúceho roka nasadenie ďalšieho seriálu. „V súčasnosti prezradíme len toľko, že je z mediálneho prostredia,“ povedala Dúbravská. Podľa informácií denníka SME bude zameraný na mladého diváka a má sa odohrávať v prostredí rádia. Markíza si už zaregistrovala aj možné názvy – napríklad Rádio, Radio Free, Rádio Esprit.
Aj v internete
JOJ momentálne pripravuje až šesť seriálov, z nich podľa Tóthovej minimálne dva uvidia diváci v priebehu roka 2009.
JOJ prinesie na trh aj novinku nízkonákladový seriál vysielaný len na internete s názvom Cestovka, ktorý sa bude vysielať na stránke huste.sk.
S nakrúcaním začal v polovici októbra tím autorov, ktorí sa podieľajú na scenároch k Mafstory a Profesionálom – Stano Guštafík, Ivan Huljak a Ján Gordulič. „Keďže ide o nízkonákladový projekt určený pre internet, Guštafík s Huljakom majú na starosti aj réžiu, Gordulič zase hrá jednu z hlavných postáv,“ prezradila hovorkyňa.
Priamo v príbehu
Reklama na produkty priamo v seriáloch je už štandard, zákony takúto reklamnú prax možno čoskoro zlegalizujú.
V Paneláku divákom neujde, že jeho protagonisti majú z mliečnych výrobkov najradšej Rajo, pri vodách značku Toma, v bare sa nalievajú nápoje Pepsi a na stole býva pohodené Minute od Milky way, na ktorý je po skončení aj sponzorský odkaz. Evidentne pomohli seriálové postavy napríklad už aj produktom Orangeu či poisťovne Wustenrot. V Obchode so šťastím sa to neustále mihá značkou 7 days, Slovakiachips, či troma značkami piva. Zviditeľňovanie značiek nie je výnimkou ani v seriáloch na Markíze.
Umiestnenie reklamy priamo vo vysielaní seriálu, tzv. product placement slovenské zákony zatiaľ nepovoľujú. Že by šlo o barter či inú podporu zo strany známych firiem, televízie odmietajú. „Nemôžeme zobrazovať akési bezmenné „bežné“ pracie prášky alebo „bežné“ jogurty. Predávame len sponzoring jednotlivých seriálov, keďže product placement nie je z legislatívneho pohľadu možný,“ povedal obchodný riaditeľ JOJ Martina Herža.
„Účasť produktov v rámci produkcie je súčasťou vytvárania prirodzeného prostredia, nie zámerom,“ reagovala Markíza. Podobne programový riaditeľ STV: „Nejde o barter ani žiadnu inú formu obchodného vzťahu“. Lipták však predpokladá, že product placement bude onedlho aj u nás. „Vzhľadom na harmonizáciu s európskou legislatívou môžeme očakávať, že bude aj u nás povolený,“ povedal Lipták. Nemyslí si však, že seriály budú potom zahltené reklamou. „Každé nadužívanie bude kontraproduktívne,“ povedal.
(hr)