Dnes večer má v Bratislave premiéru Odchádzanie, hra ako symptóm života dramatika a bývalého štátnika Václava Havla.
BRATISLAVA. Václav Havel si užíva hru svojho formátu. Ako človek, ktorý má úprimne rád divadlo, si po rokoch obmedzení v úlohe disidenta i prezidenta nemôže priať nič krajšie, než byť súčasťou takej drámy, ktorú nemusí brať smrteľne vážne. Dnes večer si príde pozrieť premiéru inscenácie svojej najnovšej hry Odchádzanie (Odcházení) do Slovenského národného divadla.
Ako orloj
Návštevy bývalého štátnika stále sprevádza mediálny rozruch, ktorému sa nedá vyhnúť. Ako dramatik si uvedomuje bizarnosť sveta, v ktorom sa mieša divadlo ako umelecký druh s jeho ostro sledovaným osobným i verejným životom. Je sympatické i cenné, ak si z neho dokáže v hre uťahovať a poskytuje slobodný priestor, v ktorom sa tvorcovia môžu s kultom jeho osobnosti a zároveň sami so sebou konfrontovať. Odvoláva sa pritom na seba i na svetových dramatikov, čerpajúc z princípu antickej tragédie. Príbeh rozohráva cez postavu kancelára na konci svojej kariéry. Pod zásadným vplyvom médií.
Postavu kancelára Riegera stvárňuje Marián Labuda. S rétorikou politikov má skúsenosť predovšetkým vďaka postave Tisa, ktorú naštudoval v divadle Aréna.
„Keď som text politika študoval, pripadal mi ako cudzí jazyk. Zistil som, že v istej chvíli vlastne Havel i Tiso dospeli v jazyku k spoločnému menovateľovi. Kto je tu teda blbec? No, my, ľudia. To je šokujúce,“ hovorí Marián Labuda. Postavu dlhoročnej kancelárovej priateľky Ireny, ktorú napísal Havel pre svoju manželku Dagmar Havlovú, zveril režisér Peter Mikulík svojej manželke Zuzane Kocúrikovej.
Tvorcovia inscenácie sú fascinovaní, ako hra matematicky presne funguje. „Ako orloj,“ prirovnáva Richard Stanke. Konanie svojich postáv si herci uvedomujú o to viac, že ich riadi istý „hlas zhora“, prítomný cez reproduktor a upozorňujúci na prácu s hereckými emóciami. Princíp hry, ktorá rieši svoju vlastnú štruktúru, si zvolil sám autor.
„Vo chvíli, keď na skúške vznikla autentická emócia, uvedomil som si, že práve na to miesto v hre patrí,“ hovorí František Kovár, ktorý stvárňuje kancelárovho bývalého tajomníka.
Odvážny pokus
Havlovu hru v preklade Milana Lasicu, v réžii Petra Mikulíka a s dramaturgiou Martina Porubjaka sa SND rozhodlo pripraviť na svojej veľkej scéne. Je to odvážny pokus presvedčiť svojho diváka o tom, ako môže šírka ľudského intelektu súvisieť s veľkosťou životného a divadelného priestoru. Ohlasy a návštevnosť ukážu, čo to naozaj znamená.
Odchádzanie prichádza spolu s výstavou dokumentujúcou život Václava Havla. Jej vernisáž sa uskutoční bezprostredne pred premiérou o 18. hodine.