BRATISLAVA. Ak máte pozemok, na ktorom by chcel štát postaviť diaľnicu alebo rýchlostnú cestu, zabudnite na to, že ho predáte niekomu inému. Poslanci totiž v týchto dňoch rozhodujú o tom, či si bude môcť štát uplatniť na súkromný pozemok predkupné právo.
Navyše, ak na budúci týždeň schvália novelu kontroverzného zákona o urýchlení výstavby diaľnic, Národná diaľničná spoločnosť bude môcť stavať diaľnice na nevyvlastnenej pôde nielen na pôvodnej trase diaľnice z Bratislavy do Košíc, ale na všetkých plánovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest.
Koalícia tieto zmeny pripravuje aj napriek tomu, že Národná diaľničná spoločnosť zmrazuje výstavbu diaľnic, lebo projekty verejno–súkromného parnerstva sú pre finančnú krízu vo veľkej miere nereálne. To sa týka najmä úsekov severnej vetvy diaľnice z Bratislavy do Košíc. „Diaľničná spoločnosť vracia dve miliardy korún do rozpočtu, pretože ich neprestavia,“ dokresľuje situáciu opozičný poslanec Stanislav Janiš.
Podľa neho sa uvalením predkupného práva znehodnotí cena pozemkov. Myslí si to aj Richard Drutarovský z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie: „Znalci diaľničnej spoločnosti budú predkupné právo pri stanovení ceny určite zohľadňovať.“ Štát tak podľa neho bude vykupovať ešte lacnejšie.
Ochotní dostanú bonus
V takom prípade aj peniaze z rozpočtu potrebné na výkup pozemkov budú nižšie ako v súčasnosti. A to aj v prípade, že by sa vlastníci dohodli na odpredaji a dostali by od štátu bonus za spoluprácu. Novela, ktorú majú poslanci na stole, totiž hovorí aj o odmene tých, ktorí dobrovoľne predajú svoje nehnuteľnosti a tým sa vyhnú vyvlastňovaniu.
Bezproblémoví majitelia by mali dostať o pätinu viac ako tí, ktorých pozemky štát bude musieť vyvlastniť. Zákon im totiž po schválení zagarantuje až 1,2 násobok sumy, ktorú by dostali po vyvlastnení.
Tento marketingový ťah zdôvodňuje ministerstvo dopravy tým, že ľudia by boli ochotnejší pristúpiť na výkup pozemkov, keby im zaplatili vyššiu sumu, akú stanoví znalecký posudok.
Sudca Ľalík ešte nerozhodol
Už pred desiatimi mesiacmi opoziční poslanci poslali pôvodný zákon o urýchlení výstavby diaľnic na Ústavný súd. Ak parlament novelu schváli, poslanec KDH Lipšic rozšíri podanie o nové sporné body.
Problém však je, že ústavný sudca Milan Ľalík ešte nerozhodol ani len o tom, či podanie opozičných poslancov prijme. „Je to bežné v komplikovaných prípadoch,“ povedal hovorca Ústavného súdu Jozef Skybjak.
Súd preto nemôže rozhodnúť ani o tom, či pozastaví účinnosť sporných paragrafov pôvodného zákona. Podľa Lipšica je to nonsens. Argumenty o prílišnej zložitosti prípadu odmieta. „Ústavný súd už posunul ďalej kauzy, ktoré boli omnoho komplikovanejšie a boli podané neskôr ako diaľničný zákon.“
Keď sme včera požiadali hovorcu Ústavného súdu o sprostredkovanie vyjadrenia sudcu Ľalíka, povedal, že dnes nie je na súde. No odporučil nám preštudovať si odpovede, ktoré poslal SME ešte v septembri s tým, že sú stále aktuálne. To znamená, že na niektoré otázky nebude sudca Ľalík vôbec odpovedať.
Vyvlastňovanie bude ľahšie
vlastníci, ktorí dobrovoľne predajú pôdu, dostanú 20-percentný bonus a tým sa vyhnú vyvlastňovaniu. V zostávajúcich prípadoch nastupuje vyvlastňovacie konanie.
štát si chce zriadiť predkupné právo k pozemkom, na ktorých sa má uskutočniť stavba diaľnice a ciest pre motorové vozidlá.
obce majú prísť o právomoc rozhodovať v územnom konaní, prejsť má na krajské stavebné úrady.
na podanie záväzného stanoviska bude len sedem dní
odvolacím orgánom na druhom stupni má byť ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja.
rozširuje sa zoznam diaľnic a rýchlostných ciest prakticky na všetky plánované stavby.
Zdroj: Návrh novely zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb a diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.