BRATISLAVA. Pravý význam slova bankopoistenie pochádza z anglického slova bancassurance (bankové zaistenie) a skrýva sa pod ním pomerne rozsiahly okruh činností a služieb, ktoré spájajú klienta, banku a poisťovňu.
Na bankopoistenie sa dá pozerať z dvoch pohľadov:
1. Banka ako sprostredkovateľ poistenia.
Tento okruh produktov zahŕňa predaj poistných produktov v banke, ktoré nie sú nijakým spôsobom spojené s iným produktom banky. Sú to najmä Životné poistenie, Cestovné poistenie a Povinné zmluvné poistenie motorových vozidiel.
Banka predajom týchto produktov získava priestor na komplexnejšiu ponuku služieb pre svojich klientov, ktorí tak nemusia kvôli rôznym službám absolvovať turné po finančných inštitúciách s rôznym zameraním (poisťovne, lízing atď..).
Vie klientovi ponúknuť produkty pre všetky životné fázy od narodenia až po dôchodok a prispôsobiť ponuku na mieru.
2. Banka ako účastník poistného vzťahu
Tieto poistenia zväčša zahŕňajú tzv. úverové poistenia, teda poistenia, ktoré sú uzatvárané priamo v rámci úverovej zmluvy klienta a kryjú mu rôzne riziká spojené s jeho schopnosťou splácať úver. Medzi tieto poistenia patria najmä:
l Poistenie schopnosti splácať úver (z rôznych príčin ako je smrť, invalidita, pracovná neschopnosť, strata zamestnania... ) - vzťahuje sa na všetky úverové produkty banky ponúkané obyvateľstvu (hypotekárne úvery, spotrebné úvery, kreditné karty) a preniká už aj do ponuky pre segment malých podnikov.
l Poistenie nehnuteľnosti alebo domácnosti pri založení nehnuteľnosti v prospech banky, keď klient čerpá hypotéku.
l Úrazové poistenie k účtu vedenému v banke - klient môže za zvýhodnenú poistnú sadzbu získať úrazové poistenie, pokiaľ je majiteľom účtu v banke.
Ďalšie z tejto kategórie poistení sú poistenia, ktoré klient dostane po splnení podmienok stanovených bankou a nemusí za ne platiť zvláštne poistné.
Tieto poistenia sú zároveň ďalším z akvizičných a vernostných nástrojov banky, ktoré tak zvyšujú svoju konkurencieschopnosť pri získavaní alebo udržaní klientov.
Asi najznámejšie je v tomto prípade Poistenie zneužitia platobnej karty - ak je klient držiteľom karty v banke a pri strate alebo krádeži karty je mu spôsobená škoda, poisťovňa mu ju preplatí.
Produktové trendy
V tejto oblasti sa najviac prejavujú nové trendy, keďže je to nástroj, ktorým sa môže odlíšiť od konkurencie. Preto banka ponúka aj poistenie, ktoré je odmenou za vernosť klienta.
Medzi najnovšie poistenia patria:
l Poistenie pravidelných platieb - dostáva ho klient, ktorý si ho zvolí ako komponent účtu a jeho účelom je klientovi pomôcť v prípade dlhodobej práceneschopnosti. Vtedy poisťovňa klientovi vypláca na jeho účet čiastku, ktorá má pokryť jeho pravidelné mesačné výdavky a pomáha mu preklenúť obdobie, keď dostáva len časť svojho obvyklého príjmu.
l Úrazové poistenie k detskej vkladnej knižke - po splnení bankou stanovených kritérií (napr. zostatok) dostáva dieťa zdarma úrazové poistenie. Súčasťou tohto poistenia je okrem výplaty poistky v prípade úrazu (napr. zlomenina) aj denné odškodné v prípade liečby úrazu.
Trendom je aj vytváranie sofistikovaných produktov, ktoré zahŕňajú produkt banky, správcovskej spoločnosti aj poisťovne. Takýmto produktom sú napríklad jednorazové životné poistenia, ktoré sú kombináciou termínovaného účtu, podielových fondov a životného poistenia a kombinujú vysokú mieru ochrany vložených prostriedkov so zaujímavým zhodnotením a poistným krytím pre klienta.
Predajné trendy
Banka sa snaží svojmu klientovi čo najviac priblížiť a preto už teraz ponúka poistné produkty, ktoré si môže uzatvoriť prostredníctvom internetbankingu alebo call centra banky.
Okrem úspory času pre klienta to znamená aj úsporu prostriedkov pre banku a preto sa na tieto poistenia spravidla vzťahujú zľavy alebo zvýhodnené ceny produktu.
Trendom v bankopoistení sú produkty, ktoré zahŕňajú produkt banky, správcovskej spoločnosti aj poisťovne. Napríklad termínovaný účet, podielový fond a životné poistenie.
Martin Majer, VÚB banka
Autor: Martin Majer, VÚB banka