
Jan Tříska a Jaroslav Dušek (vpravo) si vymieňajú saká na otvorení 14. ročníka prehliadky domácej filmovej tvorby Finále Plzeň 2001 v plzenskom kine Elektra. FOTO - ČTK
PLZEŇ - Štrnásty ročník festivalu Finále Plzeň 2001 sa dostal už do druhej polovice. Táto súťažná prehliadka českých a koprodukčných celovečerných filmov, ktoré mali premiéru v českých kinách v priebehu posledných dvanástich mesiacov, získava každým rokom na prestíži. Svedčí o tom nielen prítomnosť korešpondentov periodík ako Screen International, Hollywood Reporter a Variety, ale predovšetkým zástupcov filmových festivalov, ktorí tu majú možnosť nielen filmy osobne vidieť, ale väčšinou sa hneď na mieste dohodnúť i o ich uvedení. Sú tu zástupcovia festivalov v Bratislave, Cottbuse, Kyjeve, Londýne, Manile, Moskve, San José, vo Vancouvri a Varšave.
Tohto roku súťaží o Zlatého ledňáčka a tritisíc metrov filmovej suroviny dvadsaťjeden filmov vrátane štyroch dokumentov. Chýba len road movie 24, pretože jeho producent nebol spokojný s výslednou podobou filmu. A teraz už chýba aj film Kytice, pretože jeho producentka Deana Horváthová ho stiahla zo súťaže.
Predsedom poroty je známy český herec Jan Tříska, ktorý už dvadsaťpäť rokov žije a hrá v Spojených štátoch. Organizátori nemohli vybrať lepšie, pretože nie je zaťažený vplyvom okolia a žiaden z filmov doteraz nevidel. A tak v stredu už musel použiť kvapky do očí. Jeho kolegami sú herečka Dáša Bláhová, režisér Saša Gedeon, filmoví publicisti Jan Lukeš a Jaroslav Sedláček, spisovateľ Jiří Stránský a kameraman Jaroslav Malíř.
Okrem súťaže je súčasťou festivalu ďalších trinásť sekcií (napríklad Báječní muži s klikou, Forum ČT, Film a sociologie, Češi viděni zvenčí, Jeden svět) a ako bonus retrospektívna prehliadka za osobnej účasti španielskeho režiséra Vincenta Arandu. Celkovo teda diváci uvidia vyše 120 filmov. Každý zo súťažných filmov uvádza sebe vlastným originálnym spôsobom herec Jaroslav Dušek.
Hoci je Finále Plzeň predovšetkým prehliadkou českých filmov, v posledných rokoch nechýba ani slovenské zastúpenie. Začalo sa už 12. apríla vernisážou výstavy Peroanilíny v Univerzitnej galérii v Plzni, ktorá je sprievodnou akciou festivalu. Je na nej prezentovaných osemdesiat kolorovaných perokresieb Juraja Jakubiska. Ako sám povedal, kresba je pre neho formou aktívnej relaxácie. V sekcii Slovenský proud sú uvádzané filmy Balada o siedmich obesených, Hana a jej bratia, Ochrana úradu, 118 dní v zajatí ľadu a Maliar z Montany a režisér a pedagóg Vlado Balco prišiel uviesť prehliadku tvorby študentov VŠMU v sekcii Škola základ života.
Stred Finále bol takmer slovenský: v súťaži sa hrali Tábor padlých žien i Krajinka a dominantnou zložkou Michálkovho filmu Anděl exit bola kamera Martina Štrbu. Herečka Klára Issová si pochvaľovala, že film sa nakrúcal chronologicky, takže nemala problémy s vcítením sa do úlohy a keďže sa nakrúcalo s malým štábom digitálnou kamerou, prítomnosť Martina Štrbu na pľaci niekedy ani nepostrehla.
Navyše vo Weiglovom Radúzovi a Mahulene v sekcii Rendez-vous bola partnerkou predsedu poroty Třísku Magda Vášáryová a v Šantáne bola beseda s Mekym Žbirkom k seriálu Bigbít. S jeho režisérom Zdenkom Suchým spomínali nielen na Beatles (pretože znalosť angličtiny bola taká, aká bola, tak I Wanna Hold Your Hand, ktorú som hrával na lavičke, sa volala Katakomby, pretože sa tam spieva Got a Something, a ďalšia bola Izbina - to bolo A Hard Day‘s Night), ale i na bratislavské korzo a slovenskú hudobnú scénu prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov.
V úvode festivalu si prevzali ceny čitateľov časopisu Cinema za herecké výkony Bolek Polívka a Anna Šišková. Držitelia iných cien budú známi až v nedeľu. Vlani navštívilo Finále 18-tisíc divákov.
MIRO ULMAN
(Autor je pracovník Slovenského filmového ústavu)