ISTANBUL. V krajine polmesiaca je popri islame rozšírené ešte aspoň jedno náboženstvo – kult Atatürka, ktorý založil moderné Turecko. To, čo sa Mustafovi Kemalovi reformami podarilo, je skoro až zázračné. Jeho obraz však trpí tým, že si Turci velikána svojich dejín bezhlavo idealizujú.
Facka v kine
Premiéra filmu Mustafa z dielne režiséra Cana Dündara bola načasovaná na prelom mesiacov pre dve okrúhle jubileá: 85 rokov od vyhlásenia republiky a 70. výročie úmrtia jej zakladateľa.
Sviatočnú atmosféru narušila snímka, ktorá si dovolila zobraziť národného velikána Mustafu ako nedokonalého človeka s celým radom nedostatkov. Pre Turkov, ktorí sa niekoľko desaťročí učili iba o jeho velikášstvách, je to prisilná káva. Z kín vychádzajú šokovaní a pobúrení. Mustafa Kemal vo filme pije, fajčí, behá za ženami či prepadá depresii.
Režisér Dündar sa cíti nepochopený. „Z Atatürka sa stala dogma... Chcel som ho zobraziť reálnejšie – ako muža, ktorý zápasil s ťažkosťami, miloval ženy, mal chyby a niekedy sa dokonca bál,“ citovala ho agentúra Reuters. Cieľom filmu podľa neho nie je „zosadiť ho z piedestálu“, ako hlásal titulok denníka Hurriyet.
Nekradnite nám ideály!
Snímka sa zaradila medzi najväčšie trháky posledných rokov. Mustafu si do kín prišlo pozrieť pol milióna divákov. Radikálni sekularisti v tom vidia ideologické nebezpečenstvo.
Yigit Bulut, ktorý píše stĺpčeky pre noviny Vatan, naliehal na čitateľov, aby tento dokument nepozerali a odhovorili od jeho zhliadnutia aj iných. „Predovšetkým nedovoľte, aby vštepil do vašich detí zárodky znevažujúce odkaz Atatürka,“ vyzýval Bulut.
Aj keď film rozprúdil v spoločnosti debatu, je otázne, či v krajine, kde je už pol roka pre videá „dehonestujúce“ Atatürka zablokovaný videoportál Youtube, povedie ku kritickému prehodnoteniu pohľadu na najväčšieho národného hrdinu.
Je to málo pravdepodobné aj preto, že akékoľvek priestupky voči Kemalovi zákon trestá. Previnilec si môže odsedieť za mrežami až päť rokov.
V takýto osud pre Dündara dúfajú profesori Orhan Kural a Ahmet Ercan, ktorí v pondelok podali žiadosť na istanbulský súd.
Chcel som ho zobraziť reálnejšie – ako muža, ktorý zápasil s ťažkosťami a mal chyby.
Can Dündar, režisér
Autor: Lenka Peťková