BRATISLAVA. Ani rok a štvrť po predstavení nového zákona o cestnej premávke ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (Smer) stále nie je jasné, podľa akých pravidiel budeme napokon po cestách jazdiť.
Zákon, ktorý sa najskôr výrazne menil v niekoľkomesačnom pripomienkovom konaní, neskôr ho parlamentu s výhradami vrátil prezident, aby ho poslanci už nedokázali znovu schváliť, prechádza v týchto dňoch opäť parlamentom. Po prerokovaní v parlamentných výboroch budú o ňom poslanci hlasovať už na najbližšej schôdzi, platiť by mal od februára.
Viacerí poslanci ohlásili, že sa zákon opäť pokúsia zmeniť. Poslanec HZDS Ján Kovarčík na včerajšom rokovaní parlamentného výboru pre obranu a bezpečnosť navrhol, aby sa rýchlosť v obciach neznižovala na 50 km/h a ostala na dnešnej šesťdesiatke. „Predpokladám, že zníženie rýchlosti spôsobí kolaps dopravy najmä v prímestských častiach väčších miest,“ hovorí. Podporil ho aj bývalý minister vnútra Martin Pado z SDKÚ. „Chýba mi zdôvodnenie. Nijako nebolo preukázané, že šesťdesiatka spôsobuje zvýšený počet vážnych nehôd a nehôd s následkom smrti.“
Kaliňák návrh odmieta. „Neviem, či je pri šesťdesiatke nehôd viac, ale viem naisto, že pri päťdesiatke je ich menej.“ Minister argumentuje aj tým, že hoci rýchlosť v obci sa paušálne znižuje, na mnohých úsekoch sa v skutočnosti zvýši tým, že sa odstránia zbytočné spomaľovacie prahy či štyridsiatky. Kovarčíka však nepresvedčil a návrh chce opäť predložiť v pléne.
Päťdesiatka chráni chodcov
Dopravný expert Jozef Drahovský hovorí, že zníženie rýchlosti má zmysel najmä kvôli chodcom. „Práve pri rýchlosti medzi päťdesiatkou a šesťdesiatkou sa výrazne mení šanca zrazeného chodca na prežitie.“ Spolu s Kaliňákom upozorňuje, že zákon umožňuje na vybraných úsekoch ciest rýchlosť upraviť dopravnou značkou. „V Česku platí päťdesiatka v obciach už dlho, no na mestských okruhoch či hlavných štvorprúdových ťahoch značky povoľujú šesťdesiatku, sedemdesiatku či osemdesiatku.“
Zmeny navrhuje aj Pado. Nepáčia sa mu najmä „absolútna prednosť v jazde“, povinné psychotesty pre vodičov nákladných áut či ustanovenie o prilbách pre cyklistov.
„Ak pôjde niekto po hlavnej ceste dvesto kilometrov za hodinu a narazí do auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty, ktoré začalo odbočovať, keď bola hlavná cesta voľná široko-ďaleko, bude na vine vodič auta prichádzajúceho z vedľajšej cesty,“ tvrdí. Podľa nového zákona totiž vodič prichádzajúci z vedľajšej cesty nesmie prinútiť autá na hlavnej ceste spomaliť alebo zmeniť smer. Dnes na hlavnú cestu vojsť môže, ak vodiči na nej nemusia zmeniť smer alebo rýchlosť „náhle“.
Prilby aj za dedinou
Kaliňák tvrdí, že súčasné znenie sa zneužívalo a každý si ho vysvetľoval po svojom. „Buď raz prednosť jazdy je, alebo nie.“
Drahovský si myslí, že vypustiť slovo „náhle“ nie je „šťastné“, a „keď už vypadlo, malo sa do vety doplniť, že obmedziť nemožno vodičov jazdiacich podľa predpisov“. Problémom podľa neho môže byť pri netolerantných vodičoch aj zložitejšie sa pripájanie na preplnené hlavné ťahy.
Padovi sa nepáči ani ustanovenie o povinných prilbách pre cyklistov mimo obce. Prilby budú musieť podľa neho nosiť aj babky dochádzajúce na políčko za dedinou, alebo pri jazde do kostola, obchodu či za prácou do niekoľko desiatok metrov vzdialenej obce.
Možné zmeny
Poslanec Ján Kovarčík z HZDS navrhuje zachovanie rýchlosti 60 km/h v obciach.
Poslanec Martin Pado z SDKÚ chce odstrániť „veľkú chybu“, ktorou je podľa neho „absolútna prednosť v jazde“.
Za šikanovanie označuje povinné psychotesty pre všetkých vodičov nákladných áut.
Ustanovenie o povinných prilbách pre cyklistov mimo obce by podľa neho malo umožňovať výnimky.