Provokujúce kombinácie

Jazdiareň Pražského hradu patrí dielam z SNG, Dům U Zlatého prstenu zbierke Prvej slovenskej investičnej skupiny.

Mária Bartuszová: Bez názvu, 1964 – 1965, zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny.Mária Bartuszová: Bez názvu, 1964 – 1965, zbierka Prvej slovenskej investičnej skupiny.

V predvečer osláv výročia vzniku Československa otvorili dve výstavy slovenského umenia. Prvá z nich, nazvaná Slovenský obraz – Antiobraz, je v Jazdiarni Pražského hradu (ako nasledovníčka dvoch slávnych výstav slovenského umenia v Prahe – jednej kurátorovanej Karlom Šourkom v roku 1938 a druhej z roku 1963, keď Prahu dobyli vtedy ešte mladí galandovci a vôbec strhujúca autentickosť a zároveň rudimentárnosť rodiaceho sa nového výtvarného prejavu).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj „iné umenie“

Jej koncepciu vytvoril kolektív pracovníkov SNG v Bratislave pod vedením jej riaditeľky Kataríny Bajcurovej. Na výstave je Slovensko predstavené v dielach najkvalitnejších autorov 20. a 21. storočia. Zoznam umelcov siaha od Jasuscha a Króna, Jakobyho a Bauera cez Fullu, Galandu, Bazovského a Benku až k Filkovi, Melišovi, Kollerovi, Filovi, Paštékovi a Sikorovi či Ondákovi, Rónaiovi a Havrillovi.

SkryťVypnúť reklamu

Inštalácia expozície Slovenského obrazu – Antiobrazu je kvalitná, skôr ideová ako esteticky harmonizujúca, niekedy provokujúca (napríklad v prípade pričlenenia Filkovho obrazu – koláže s pápežom Jánom Pavlom II. k Paštékovi). Tomu istému Paštékovi, zastúpenému dvoma dielami z posledného takmer monochromatického obdobia, na druhej strane hlboko prospieva susedstvo s úžasne hmatovými priestorovými kreáciami Márie Bartuszovej.

Možno by sa pri prezentácii novších tendencií popri Dobešovom objekte a Klimových Križovatkách bolo znieslo i predstavenie niektorého ďalšieho autora konkrétneho umenia, napríklad Štefana Belohradského. Z galandovcov na výstave chýbal Krivoš, ktorého biologické lisy z konca 60. rokov sú rozhodne autentickým príspevkom do diskusie o podobách novej figurácie. Príspevkom do diskusie o „inom umení“ je prezentácia diela nevýtvarníka Jána Budaja, ktoré je jedným z vyústení tendencií prepojenia umenia a života na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

V spoločnosti Boudníka a spol.

Ďalšia výstava slovenských umelcov v Prahe je inštalovaná v Dome U Zlatého prstenu a je sústredená na vývoj od 60. rokov minulého storočia po súčasnosť. Ak väčšina diel vystavených v Jazdiarni Pražského hradu má svoj pôvod vo funduse SNG, gro diel v Dome U zlatého prstenu pochádza zo súkromného majetku spoločnosti Prvá slovenská investičná skupina a ich zhromaždenie je dielom správkyne zbierky, kurátorky Zuzany Bartošovej.

Expozíciu doplnili mladí autori vybratí riaditeľom Galérie mesta Bratislavy Ivanom Jančárom a zopár paralelne v tom istom čase a priestore vznikajúcich diel českých autorov, o. i. Boštíka, Medka, Demartiniho, Boudníka, Císa­řovského, Nepraša a ďalších, ktorých ako hostí vybral Karel Srp.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava predstavuje slovenský variant informelu, novej figurácie, konceptu. Našiel sa tu priestor na prezentáciu galandovcov, ale i na uvedenie De­zidera Tótha, akcií Radislava Matuštíka a skupiny výtvarníkov združených v Terénoch, akcií skupiny POP, ako i mladších tvorcov.

Sviežosť aj po odstupe rokov

Ako výtvarníka pripomenula expozícia, žiaľ, ako maliara už nie činného Martina Knuta jeho obrazmi vznikajúcimi tesne po revolúcii, ktoré sú plnohodnotným variantom slovenskej post­moderny, a tiež poukázala na kvality trojdimenzionálnych diel Patrika Kovačovského s ich krehko zvratným diškurzom medzi modernou a post­modernou. Zasväteného potešilo zverejnenie diel v ostatnom období menej vystavovanej autorky Jany Želibskej, ktorej interpretácia problému feminizmu si uchováva sviežosť aj po odstupe rokov. Možno chýba do istej miery rovnako aktívna feministka Haberernová.

SkryťVypnúť reklamu

Zásluhou Galérie mesta Bratislavy sa v expozícii ocitol jeden z centrálnych obrazov daného obdobia, Paštékov Muž na hore, a okrem viacerých ďalších obrazov a plastík aj jeden z vrcholov prezentácie – obraz Mateja Kréna Svet maliara, ktorý reprezentuje ranú tvorbu tohto autora, ktorý nás po rokoch istej absencie tvorivých osobností robí svojimi inštaláciami od Paríža po Sao Paulo tak trochu svetovými.

Ak by sme mali zhrnúť dojmy z výstav treba konštatovať, že v oboch prípadoch kurátorské koncepcie stavili na kvalitu. Ich úhrn poskytuje pražskému návštevníkovi skutočne fundovaný pohľad do diania v slovenskom umení.

Autor: Hana Vaškovičová (Autorka je kunsthistorička)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu