Kryl, Gott a Švorcová spolu

Cirkus Havel – taký je názov novej inscenácie divadla Husa na provázku v Brne. Poviete si: Aká to bezočivosť voči slávnemu autorovi! To by však musel byť Václav Havel samoľúbym narcisom, aby ho čosi podobné mohlo „vytočiť“.

Z inscenácie Cirkus Havel – Husa na provázku.Z inscenácie Cirkus Havel – Husa na provázku. (Zdroj: ROMAN FRANC)

Cirkus Havel – taký je názov novej inscenácie divadla Husa na provázku v Brne. Poviete si: Aká to bezočivosť voči slávnemu autorovi! To by však musel byť Václav Havel samoľúbym narcisom, aby ho čosi podobné mohlo „vytočiť“.


Názov kabaretnej scénickej koláže Cirkus Havel zložený z viacerých Havlových hier vymyslel pre Provázek sám autor hry. Ako dosvedčuje dramaturg Petr Oslzlý, zvolený bol na výslovné želanie autora s jeho vlastným komentárom: „Môj život nie je ani tak kabaretom, ako skôr cirkusom.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

O čo v tom cirkuse ide? Okrem toho, že herci ozaj balansujú na guli, vznášajú sa na hrazde a občas majú nasadené klaunské nosy, ide tu o montáž dialógov a situácií z 15 Havlových hier, od prvotiny Rodinný večer až po poslednú hru Odchádzanie, ale aj úryvkov z jeho korešpondencie, básní, prejavov, rozhovorov, ba aj z legendárneho listu Gustávovi Husákovi. To všetko je premiešané s banalitou dobových šlágrov, plytkej žurnalistiky i historických dokumentov.

Povolená manipulácia

Už dva mesiace pred premiérou Havel povedal: „Každá dobrá koláž by mala byť prekvapujúca tým, že veci, ktoré pôvodne k sebe nepatrili, sú celkom náhodilo k sebe dané, alebo nie celkom náhodilo, ale inak, než bolo pôvodne zamýšľané. A naraz sa objavujú zaujímavé súvislosti a analógie.“ A tým odobril a povolil takú manipuláciu so svojimi textami, akú doteraz nikomu. Veď komu by ju už mal s dôverou povoliť, ak nie Huse na provázku, súboru, ktorý v koprodukcii s brnenským HaDivadlom inscenoval už v roku 1988 Havlovu hru Zítra to spustíme.

SkryťVypnúť reklamu

Hru vtedy nemohli uviesť pod menom autora a Havel nielenže nebol na premiére v Brne, lebo bol vo väzení, ale nebol ani na pamätnej repríze v Prahe v divadle Na Chmelnici 17. novembra 1989, lebo bol opäť vo väzení. Vtedy brnianski herci prerušili predstavenie, aby poskytli scénu zmláteným študentom, ktorí podali správu o policajnom zásahu na Národní třídě. Na druhý deň to boli práve tieto dve divadlá – Husa na provázku a HaDivadlo – ktoré ako prvé vyhlásili štrajk. Na to by sme práve v týchto dňoch nemali zabúdať.

Teraz v Brne však už bol autor prítomný medzi divákmi sediacimi na dvoch náprotivných tribúnach; predstavenie sa totiž odohráva v priestore medzi nimi na pravej i ľavej strane štúdio­vej sály. Nejde iba o montáž textov, ale aj o simultánnosť paralelných výstupov, dokonca rôznych časov. A tak sa tu ocitá Krylov protestný song popri Gottovom „vlezlom slaďáku“ a servilnom politickom paškvile Josefa Laufera, filozofické úvahy popri banálnych rozhlasových táraninách, absurdné dialógy z Havlových raných hier s ešte absurdnejšími normalizačnými prejavmi Švorcovej .

SkryťVypnúť reklamu

Storočie banalít

Prvá polovica predstavenia sa končí Havlovou prezidentskou inauguráciou v decembri 1989. Druhá po prestávke pokračuje o 17 rokov neskôr. V roku 2006 odchádza Havel z Hradu. V tom istom roku sa však otvára múzeum Karla Gotta v jednej zo spevákových víl v Jevanoch pri Prahe. Tento gýčový Gottland sa stáva takmer rovnakým pútnickým miestom a turistickou atrakciou ako pražský Hrad. Prichádza storočie banalít. A to je aj jedna z tém poslednej Havlovej hry Odchádzanie, ktorej radikálne skrátená verzia tvorí druhú, podstatne monotónnejšiu časť Cirkusu Havel. Inscenátori v nej opustili princípy koláže a montáže, odstrihli simultánnu dokumentárnu vetvu a zbavili sa kontrastu dobových banalít i absurdít, ktoré dnes nie sú o nič menšie než tie spred dvadsiatich rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže ide o naše spoločné „novodobé dejiny“, vypovedajú mnoho podstatného aj o nás.

Recenzia / divadlo

l Cirkus Havel aneb My všichni jsme Láďa. Scénická koláž textov Václava Havla

l Scénár: Vladimír Morávek a Petr Ladislav Oslzlý, réžia: Vladimír Morávek, dramaturgia: Lucie Němečková, hudba: Daniel L. Fikejz, kostýmy: Eva Morávková

l Premiéra 7. 11. 2008 v Divadle Husa na provázku v Brne

Autor: Martin Porubjak (Autor je dramaturg a režisér)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 997
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 321
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 157
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 527
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 589
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 280
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 257
  8. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 1 948
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu