Z MacCainovej prehry a Obamovho víťazstva v amerických voľbách môžu vyťažiť svoju lekciu a ponaučenia aj hlavy firiem. Obama uspel vďaka trom zásadným vodcovským princípom a tie sú dobre pozorovateľné a využiteľné aj pri vedení spoločnosti.
Prvý, najstarší princíp je jasná, konzistentná vízia. Ak chcete nadchnúť nasledovníkov, nemôžete stále meniť svoje posolstvo, a tým miasť svojich ľudí.
Johnova McCainova politika v zdravotníctve, napríklad mala skutočne veľkú hodnotu. To ako ju vysvetľoval, bolo však mätúco zložité. Niektoré z jej ustanovení zrejme dokonca pôsobilosti desivo na 20 miliónov ľudí, ktorí si mysleli, že by mohli prísť o svoje programy, podporované zamestnávateľmi.
Obamovo posolstvo bolo jednoduché a snaživé. Hovoril o Georgeovi Bushovi, o zmene a nádeji a o zdravotníctve pre všetkých.
Týmto vytvoril dokonalý príklad komunikácie pre šéfov podnikov: Držte sa obmedzeného počtu bodov a neúnavne ich opakujte.
Ďalší vodcovský princíp je realizácia.
Larry Bossidy a Ram Charan vo svojej pôvodnej knihe argumentovali, že realizácia nie je jediné, čo by vodcovia mali správne uplatňovať, ale bez nej má máločo ostatné význam.
Možno ešte väčšie, realizačné ponaučenie z volieb si možno vziať z Obamohvo víťazstva nad Hillary Clintonovou v primárnych voľbách. Clintonová sa nazdávala, že môže vyhrať staromódnym spôsobom, keď získa veľké štáty.
Obama ju porazil novým a nečakaným spôsobom, na zvyčajne ignorovaných straníckych schôdzach.
Firmy si často myslia, že majú realizáciu vo vrecku, keď len vylepšujú rovnakú „rutinu“.
No skutočne víťazná realizácia si vyžaduje dokonalú starú rutinu a zároveň nachádzanie nových zákazníkov a otváranie nových trhov.
Po tretie, tieto voľby predstavujú dôležité vodcovské ponaučenie ohľadom významu, aký má priateľstvo s ľuďmi na vysokých postoch.
Ako vodca firmy nemôžete uspieť bez podpory predstavenstva.
Zakaždým, keď sa pokúsite zaviesť zmenu, niektorí ľudia budú vzdorovať. Môžu s vami bojovať otvorene na strategických schôdzach či intrigami. To, či vás predstavenstvo podrží, môže rozhodnúť o úspechu.
Preto pracujte s vysokopostavenými priateľmi po boku, ktorí sú presvedčení o cnostiach vášho charakteru a politiky.
Ak si chcete uchovať predstavenstvo ako spojenca, neprekvapte ich.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.Autor: Jack & Suzy Welchovci