BRATISLAVA. Plánujete si kúpiť auto. Vhodnejšia chvíľa sa asi tak rýchlo už nenájde. Autopredajcovia sa doslova predháňajú v ponuke. Stačí si vybrať.
Renault Thalia dostanete za istých okolností už za menej ako 200-tisíc korún. Alebo si radšej trochu priplatíte, ale za svoje peniaze dostanete výrazne viac ako pred pár mesiacmi. K niektorým modelom Mazdy si môžete sami zostaviť balíček za 84-tisíc korún. K Volkswagenu Passat a Passat Variant dostanete business balík v hodnote až 95-tisíc korún. Na Mitsubishi Outlander dostanete zľavu 150-tisíc korún, na model Pajero až 200-tisíc korún.
V balíčkoch sa väčšinou skrývajú navigačné systémy a autorádiá, niektorí predajcovia však ponúkajú aj parkovacie senzory, stmavené zadné sklá, alarm, zimné pneumatiky či zliatinové disky.
Stačí si otvoriť ktorékoľvek noviny, pozorne počúvať rádio, či sledovať televíziu. Reklama na nové a hlavne výhodné autá sa doslova valí na potenciálnych zákazníkov.
Z každej strany
Podľa hovorkyne televízie JOJ Tatiany Tóthovej stúpla medziročne reklama na autá o štvrtinu. Slovenská televízia zaznamenala podľa hovorkyne Želmíry Habánovej zvýšený prílev reklamy od autopredajcov v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka až o 51 percent. Iba televízia Markíza hovorí o porovnateľnom objeme reklamy na automobily. „Ale treba brať do úvahy, že je to dané aj zložením značiek automobiliek, ktoré u nás komunikujú v príslušných obdobiach,“ vysvetľuje hovorkyňa televízie Oľga Dúbravská.
Hoci to automobiloví predajcovia nechcú priznať, podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského je kampaň naozaj oveľa masívnejšia ako minuloročnú jeseň a zimu, keď sa boj o zákazníka aj tak zvyšuje, aby sa dopredali staré modely. „Tento rok však okrem tohto tradičného dôvodu pribudol aj ďalší - finančná kríza. Predajcovia musia zaujať niečím novým, napríklad benefitmi. Kúpyschopnosť obyvateľstva sa totiž znižuje a ľudia, ktorí už auto majú a nepotrebujú ho veľmi súrne vymeniť, radšej počkajú,“ povedal Drahovský. Spoločnosti už pristupujú aj k adresnej reklame. Oslovujú podľa Drahovského zákazníkov, ktorí si od nich v minulosti kúpili auto na lízing a teraz im končí zmluva.
Nič sa nedeje
Autopredajcovia si však krízu nechcú veľmi priznať. Niektorí nereagovali na naše otázky. Iní zase tvrdia, že kampaň pripravovali už pred vypuknutím krízy. Aj keď hovoria o určitom poklese záujmu o kúpu nových áut, nejde podľa nich o žiaden dramatický trend.
„ŠKODA AUTO Slovensko zaznamenala v októbri určitý pokles predaja. Nepripisujeme ho však priamo vplyvu finančnej krízy. Záujem zákazníkov o modely značky Škoda, vyjadrený celkovym objemom predaja, je vďaka výhodnému cenníku a aktuálnej akciovej ponuke modelov MAX stále veľký,“ tvrdí konateľ spoločnosti Matej Bugár.
Hovorca spoločnosti Porsche Ľubomír Beňovič povedal, že sa zatiaľ kríza na predaji áut značky Volkswagen výraznejšie nepodpísala. „Pozorujeme určité zmeny v správaní zákazníkov, napríklad v nižšej frekvencii v showroome. Na druhej strane však tí, ktorí prídu, sú rozhodnutí pre kúpu.“
Tento rok musia predajcovia zaujať niečím novým, napríklad benefitmi. Kúpyschopnosť obyvateľstva sa znižuje a ľudia, ktorí auto nepotrebujú veľmi súrne vymeniť, radšej počkajú.
Ľubomír Drahovský, agentúra TERNO