HONGKONG, BRATISLAVA. KatsuKare, Kare Udon a KarePan. Karí krokety, karí rezance a karí chlieb. Nové sushi, ako Japonci nazvali špeciality indickej kuchyne, ktoré sa stali pochúťkou sezóny v krajine vychádzajúceho slnka, úplne zatienili inak obľúbenú „čínu“.
V priemere sa podľa prieskumu New York Times objaví indické karí na stole bežného Japonca až 62krát v roku. K invázii indickej kuchyne do japonských domácností prispel veľkou mierou aj melamínový škandál v Číne.
Strach z nákazy
Čínske reštaurácie a obchodíky v Ázii poškodila aféra nakazeného mlieka a vajíčok asi najviac. Milovníci čínskych jedál sú po škandalóznych odhaleniach k výrobkom s označením „made in China“ nedôverčiví. „Väčšinou sa podvolím, ale tentoraz nie,“ citovala agentúra AP 37ročnú Pranee Suankaew z Bangkoku, ktorá ťahala svoje štvorročné dieťa od regála s čokoládami. „Kúpime ti ovocie a lízanku, tam nie je mlieko,“ snažila sa ho presvedčiť.
Čínske médiá najprv odhalili prítomnosť melamínu, priemyselnej látky potrebnej na výrobu plastov, v sušenom dojčenskom mlieku. Na jeho následky zomreli v krajine štyri deti, viac než 50tisíc bolo hospitalizovaných na problémy s obličkami.
Neskôr sa zistila prítomnosť melamínu aj vo vajíčkach, ktoré čínske farmy predávali aj do Hongkongu a zahraničia.
Melamín nie je novinka
Odborníci tvrdia, že pridávanie melamínu do potravy pre zvieratá je na čínskych farmách bežná prax. „Sú tu profesionálni falšovatelia, ktorí sa zameriavajú na zvyšovanie proteínových hodnôt rybacích a iných mäsových výrobkov,“ povedal Fan Shijun, expert na živočíšne potraviny zo šanghajskej spoločnosti eFeedLink pre China Business Journal.
Melamín sa podľa expertov už dostal do globálneho potravinového reťazca. Aj preto čínska vláda robí všetko pre to, aby napravila reputáciu svojich výrobkov. Po vypuknutí škandálu začala s inšpekciami na farmách a zadržala viac než 3500 ton nakazených potravín.
Z 250tisíc fariem a fabrík inšpektori nariadili zatvoriť podľa agentúry Nová Čína 238 zariadení, ďalších 278 spoločností vyšetrujú. Tomáš Hudák © SME