Benzín by mohol zlacnieť viac

Pokles cien benzínu a nafty v posledných týždňoch, ktorý potešil slovenských vodičov, vyzerá pri porovnaní platov s krajinami únie menší.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Motoristov na Slovensku v posledných týž­dňoch tešili správy o zlacňovaní benzínu a nafty. Podľa portálu Natankuj.sme.sk sme v cenách najpoužívanejšieho 95-oktánového benzínu na pätnástom mieste medzi krajinami únie.

Úroveň príjmov slovenských domácností spôsobuje, že v porovnaní s viacerými krajinami únie robíme na rovnaké množstvo pohonných látok niekoľkonásobne dlhšie.

Podľa údajov Eurostatu o priemerných hrubých mzdách je Slovensko zo štátov únie na 22. mieste. Na kúpu litra benzínu tak musí slovenský vodič pracovať dlhšie ako v iných krajinách únie. „Na liter pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku niečo vyše štvrť hodiny, v Luxembursku, Rakúsku a Dánsku tri minúty,“ povedal Tomáš Novotný z Natankuj.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keďže nie je možné len tak dorovnať slovenské platy na priemer únie či znížiť ceny ropy, alebo vynulovať príjmy výrobcov a predajcov palív, jedinou možnosťou dobehnúť prie­mernú životnú úroveň únie zostáva zníženie spotrebnej dane za benzína naftu.

Priestor tu je

„Ekonomický priestor na zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty tu je, politická vôľa pravdepodobne nie,“ povedal hlavný analytik TREND Analyses Ján Kovalčík. Sadzby daní v poslednom čase výrazne stúpli, keďže sú určené pevnou sumou za liter, potiahla ich hore silná koruna. „Keď ich súčasný predseda vlády Fico ešte ako opozičný politik kritizoval, boli ako-tak porovnateľné so susednými krajinami únie,“ povedal Kovalčík. Tá za posledné tri roky sa koruna posilnila voči euru o vyše 30 percent, sadzby daní v korunách tak výrazne narástli. Práve preto sú spotrebné dane u nás oproti okolitým štátom oveľa vyššie, čo pod­ľa Kovalčíka vedie motoristov k špekulatívnym nákupom. „Prostriedky, ktoré by mohli tiecť do slovenského štátneho rozpočtu, tak sčasti plnia aj štátne kasy susedných štátov,“ povedal Kovalčík. Predpokladá, že prípadné zníženie sadzby spotrebnej dane by sa takmer v plnej miere premietlo do zníženia cien.

SkryťVypnúť reklamu

Aj podľa analytika inštitútu INESS Radovana Ďuranu existuje priestor na zníženie spotrebných daní. „Vysoké spotrebné dane pohonných látok predstavujú výrobné náklady pre producentov, ktoré sú nútení prenášať do spotrebiteľských cien,“ povedal Ďurana. Naopak nižšie náklady by podľa neho znamenali úspory pre producentov, a teda aj stimul pre ekonomický rast.

Časť výpadku príjmu zo spotrebných daní by nahradili motoristi, ktorí by opäť začali tankovať na Slovensku, myslí si Kovalčík. Napriek tomu by musel rozpočet počítať s miernym poklesom príjmov z tejto dane. „Podstatné zníženie spotrebných daní by bolo na príjmoch rozpočtu cítiť, a preto by muselo byť sprevádzané obmedzením plytvania vo výdavkoch tak, aby sa nezvyšoval schodok rozpočtu,“ upozornil Ďurana.

SkryťVypnúť reklamu

Pre krízu radšej opatrne

„Práve silný zafixovaný kurz koruny voči euru hovorí v prospech znižovania spotrebných daní na pohonné látky,“ povedala analytička Poštovej banky Eva Sárazová. Priestor na znižovanie spotrebnej dane bol podľa nej o niečo reálnejší v lete, keď cena ropy siahala k 150 dolárom za barel a finančná kríza sa výrazne neprejavovala.

S tým súhlasí aj analytik Volksbank Vladimír Vaňo: „Obdobie, keď sú pre zvýšenú neistotu nad silou hospodárskej expanzie menej isté vyhliadky na plnenie rozpočtových príjmov, nie je ideálnym časom na experimentovanie s dobre predvídateľnou položkou príjmov zo spotrebných daní.“ Upozornil tiež, že teraz v čase finančnej krízy treba nezvyšovať verejný dlh, ako to bolo napríklad v Maďarsku. Okrem toho sa podľa Vaňa nedá predpokladať, že by zníženie spotrebných daní viedlo k rovnakému zvýšeniu spotreby pohonných látok či zníženiu cien na benzínkach.

SkryťVypnúť reklamu


Kliknite - obrázok zväčšíte.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 564
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 280
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 708
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 074
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 251
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 924
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 846
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 413
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu