David Free, Ontario, Kanada
Sklamanie nad mediálnym spravodajstvom sa datuje od samotného vzniku mediálneho spravodajstva.
Sám Thomas Jefferson sa kedysi posťažoval, že tlač sa kŕmi „ako vlci krvou jahniatka“. Tiež povedal, že keby mal voliť medzi vládou bez novín a novinami bez vlády, určite by si zvolil to druhé.
Proaktívne. Tak ako ony
Vaša jediná možnosť je „zvládnuť“ médiá tak, ako ony zvládajú vás – proaktívne. Ak chcete vidieť, čo prinesie opačný postup, vezmite si nedávne udalosti vo finančníctve. Každá banka, ktorá prezradila primálo o tom, čo vedela, alebo povedala to, čo potrebovala povedať, prineskoro, skončila v mlynčeku médií.
Návod ako sa dá zvládnuť záujem médií a spoluexistencia s nimi, sa dá zhrnúť do troch jednoduchých bodov.
Po prvé, povedať celú pravdu a nič než pravdu. Mnohí sa nazdávajú, že môžu vynechať osobné, zmätené alebo zložité časti, pričom médiá im aj tak uveria.
Problém spočíva v tom, že médiá si doplnia všetko, čo vynecháte, domnienkami, klebetami alebo vlastnými názormi.
Po druhé, predložili ste rovnaké posolstvo všetkým? Chyba, ktorá vám prakticky zaručí negatívnu publicitu, je prispôsobovať prezentované názory, tomu, kto vás počúva.
Web všetko mení
Posledná rada je: zoberte mediálne spravodajstvo o sebe do vlastných rúk. Bývalo to tak, že médiá mávali posledné slovo. Internet veci zmenil, takže už neexistujú „posledné slová“.
Celebrity pri reakciách na klebety dnes verejnosť oslovujú priamo, spoločnosti to tiež robia čoraz častejšie. Jednotlivci, ktorí sa cítia očierňovaní, majú rovnakú možnosť.
Možno nebudete schopný zmeniť mediálne spravodajstvo k svojej spokojnosti, ale aspoň v ňom zohráte aktívnu úlohu.
Je ťažko udržateľné, že neodpovedáte, lebo nemáte dostatok informácií, preto treba nájsť iný spôsob, ako správu podať.
Kto by si nepamätal, ako newyorský starosta Rudy Giuliani, tlačený, aby prezradil presný počet mŕtvych pri útoku z 11. septembra, novinárov umlčal slovami: „Počet obetí bude vyšší, než je ktokoľvek z nás schopný zniesť.“
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes.com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.Autor: Jack & Suzy Welchovci