V minulosti výtvarníci a návrhári občas prispeli vlastnými obrázkami ku kampani kandidáta na znak solidarity alebo aby obohatili banálne menu volieb. No nikdy, pokiaľ mi pamäť siaha, nevytvorili takú ohromnú záplavu nezávislých plagátov pre jediného kandidáta.
Začalo sa to slávnym realistickým plagátom Sheparda Faireyho a prepuklo nielen do rôznych variácií pôvodného návrhu (vrátane štipľavých opozičných paródií), ale do stovák príspevkov – mnohých z nich na internetových stránkach (a zadarmo stiahnuteľných) – od umelcov s webovými pseudonymami známych a neznámych grafických dizajnérov. Špecializovanejšie stránky sú nástenkou pre dyne vyrezané s Obamovými podobizňami a sloganmi.
Prečo stvorilo toľko návrhárov toľko plagátov? Nie všetci návrhári a umelci podporujú Obamu, ale tí, ktorí ho podporujú, sa určite vedia zviditeľniť.
Aký je to pútavý plagát? Rafinovaný, pestrý, dynamický. Dôležitá vlastnosť je aj nápaditosť.
Mnohé z týchto plagátov – na väčšine sú usmievajúce sa, romantické alebo hrdinské zobrazenia Obamu – v skutočnosti do vizuálneho slovníka kampane neprinášajú nič nové. Niektoré sú len klišé, ako „Zmenu, ktorú potrebujeme, nemôže McCain poskytnúť“.
Stránka 30reasons.org má vizuálne nápaditejšie aj koncepčne ambiciózne plagáty. McCain Larkina Wernera ako koláž vyskakovacieho panáčika v škatuľke s jeho výrokom o zdraví v ekonomike zaujme nepriateľským tónom. Majú tieto plagáty účinok na voličov? Jednotlivé obrázky či posolstvá nie, ale ako celok burcujú prejavmi kolektívnej podpory.
Autor: Steven Heller New York Times