Fascinácia umením je prekliatie. Najpríjemnejšie, najobohacujúcejšie, najušľachtilejšie, najprínosnejšie prekliatie. Odporučil by som mnohým byť takto prekliatym fascináciou umením. Tvorba Petra Rollera, sochára, výtvarníka, pedagóga, je fascinujúca. Teraz v Dome umenia na Námestí SNP v Bratislave do 31. októbra. Výstava, ktorú nazval autor Petrospektíva. Mnohovýznamovo, aj jasne. Pohľad späť, aj do budúcej perspektívy.
Znaky kameňa
Ide o znaky kameňa. Preto, že v neho verí. V kameni je zvnútornená celá história zeme, človeka. Je v ňom energia vesmíru, uviazaná sila pretrvávajúca veky. V kameni je zakódovaná história a filozofia starých národov, odtlačok všetkého, čo prešlo touto zemou.
A Roller sa snaží v kameni odkódovať jeho vnútornú výpoveď. Pomáha mu otvoriť svet myslenia starých kultúr. Svet pre nás ukrytý, svet, ktorý musíme nanovo objavovať, vnikať do neho a nanovo prijímať pravdy, ktoré sme v minulosti z neznalosti zavrhli.
Peter Roller, jedna z najvýraznejších umeleckých osobností slovenskej výtvarnej scény, ktorý svojimi aktivitami v nemalej miere zasiahol do výtvarného diania nielen doma, ale azda v celej Európe, Amerike a Japonsku, otvára už veľa rokov pre nás cestu kameňa, lebo ona je najstaršou, po ktorej človek kráča.
Elementárna tvarová čistota
Kameň ako matéria je Rollerovou doménou v komornej i monumentálnej tvorbe. V ateliéri i na sympoziálnych stretnutiach. Jeho výrazové prostriedky sú prvoplánovo či na prvý pohľad jednoduché a elementárne.
No práve v tejto elementárnosti a tvarovej čistote dáva autor vyznieť naplno všetkému, čím kameň disponuje. A sám doň alebo naň ukladá posolstvo v znakovej podobe, kaligrafický odkaz uložený pre budúcnosť medzi odkazy iné, smerované k nám od minulých.
Kamienkové kompozície
Vytvára kamienkové kompozície so znakovou stopou, ktorými nás nevdojak vťahuje do ticha meditácií starých východných kultúr. Znaky alebo kaligrafický prednes sa potom prenáša na plochu obrazu, alebo reliéfnych kompozícií, kde v mnohých prípadoch nadobúdajú tvarovú hodnotu (starých notových záznamov?).
Z meditatívneho ticha sme vo výstavnom priestore následne prenesení do Rollerovej priestorovej tvarovej kompozície. Dominuje archaická monumentalita monolitických stavieb, ktorých účel je pre nás ešte dodnes zväčša zahalený tajomstvom, no napriek tomu z nich vyžaruje nesmierna sila a výpoveď múdrych druidov.
Opäť sa dostávame do iného priestoru a možno aj do iného času, opäť sme nútení zastaviť sa a viesť dialóg o časoch dávno minulých, aby sme azda mohli lepšie pochopiť zajtrajšok.
Peter Roller tento dialóg vedie neustále a my ho máme možno viesť s ním prostredníctvom jeho diel.
Autor: Peter Krivda (Autor je kunsthistorik)