BRATISLAVA. Podnet na prešetrenie postupu pri zdravotnej starostlivosti by mal mať písomnú podobu a mali by v ňom byť uvedené všetky potrebné údaje. Formulácia „mali by byť uvedené“ je opodstatnená. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou totiž preveruje aj podnety od anonymov.
Čo má byť v žiadosti
Žiadosť o vykonanie dohľadu nad poskytnutou zdravotnou starostlivosťou má obsahovať meno, priezvisko, adresu, prípadne telefonický kontakt na sťažovateľa. Za príbuzného môžu podnet na prešetrenie poslať členovia rodiny, prípadne iné osoby, musia však uviesť aj údaje o sebe. Ďalej treba v žiadosti uviesť identifikačné údaje o poskytovateľovi (lekárovi či nemocnici), ako sú meno a priezvisko (názov) a adresa. V liste zrozumiteľne pomenujte problém a opíšte vzniknutú situáciu, žiadosť podpíšte a označte dátumom.
Ak sťažovateľ neuvedie svoju adresu, úrad jeho podnet preverí, no nemôže očakávať, že sa dozvie o výsledkoch šetrenia. Ak nechce, aby jeho totožnosť vyšla najavo a chce poznať verdikt úradu, môže požiadať o utajenie mena. Úrad v takomto prípade pre ďalší postup zabezpečí odpis sťažnosti bez mena.
Aké sú lehoty
Na vybavenie sťažnosti pre úrad platia zvyčajné zákonné lehoty: tridsať dní pre bežné prípady, šesťdesiat vtedy, ak pri šetrení bude potrebná súčinnosť iného orgánu. Pre náročné prípady platí deväťdesiatdňová lehota, ktorú však predseda úradu môže v odôvodnených situáciách predĺžiť.
Do pôsobnosti úradu nepatria napríklad sťažnosti týkajúce sa péenky či invalidného dôchodku, problematika ťažkého zdravotného postihnutia a kompenzačných príspevkov či opatrovateľská starostlivosť.
Dohľad nad lekárenskou starostlivosťou má ministerstvo zdravotníctva a samosprávne kraje.
Desatoro
Ak máte otázku, opýtajte sa.
Informujte lekára o všetkom, čo môže byť dôležité pre liečbu.
Naučte sa históriu ochorenia.
Prizvite do rozhovoru s lekárom aj vašich blízkych.
Poverte vašich blízkych oprávnením konzultovať váš zdravotný stav s lekárom.
Overte si, či ste omylom nedostali cudzie výsledky.
Zistite si čo najviac o operácii.
Informujte zdravotníkov o všetkých zmenách.
Pred prepustením z nemocnice sa pýtajte na rehabilitáciu.
Oboznámte sa s liekmi.
Autor: ht