Nie ste spokojní s ošetrením? Sťažujte sa

Ak nesúhlasíte s prístupom lekára alebo ste nespokojní so zákrokom v zdravotníckom zariadení, môžete sa brániť.

Úsmev od ošetrujúceho personálu nie je, žiaľ, vždy samozrejmosťou. Množstvo sporov pri bežnom ošetrení vzniká aj pre nedostatočnú komunikáciu či stres. Situácia je však vážna vtedy, ak pochybenie lekára môže spôsobiť poškodenie zdravia. Máte právo sa bránÚsmev od ošetrujúceho personálu nie je, žiaľ, vždy samozrejmosťou. Množstvo sporov pri bežnom ošetrení vzniká aj pre nedostatočnú komunikáciu či stres. Situácia je však vážna vtedy, ak pochybenie lekára môže spôsobiť poškodenie zdravia. Máte právo sa brán (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Sťažovať sa, ak sa domnievate, že vám neposkytli správne zdravotnú starostlivosť, patrí k základným právam. „Pacienti na Slovensku poznajú svoje práva. Nevedia ich však uplatňovať,“ hovorí Anna Reháková z Asociácie na ochranu práv pacientov. Najčastejšie im chýba dôsledné dodržiavanie práva na informácie.

„Málokto vie, že má napríklad pred uskutočnením lekárskeho zákroku právo konzultovať svoj zdravotný stav aj s iným lekárom,“ hovorí. Pacienti sa v tejto situácii obávajú, že svojho lekára urazia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bez dobrého vysvetlenia

Pri starších ľuďoch často býva zdrojom problémov aj to, že im lekár zrozumiteľne nevy­svetlí, ako je to s ich zdravotným stavom. Radšej, ako by sa opýtali, odídu neinformovaní. Lekári súčasným systémom platieb podľa Rehákovej nie sú motivovaní, aby trpezlivo a zrozumiteľne diagnózy vysvetľovali. Asociácia preto pripravuje pacientské desatoro – rady, ktoré pacientom pomôžu predísť najčastejším nedorozumeniam.

„No po pacientoch ťažko žiadať, aby bojovali so systémom. V prvom rade bojujú s bolesťou a chorobou,“ dodáva Reháková.

Sťažovať sa treba najskôr písomne v zdravotníckom zariadení, kde vás ošetrili. Zariadenie – poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je vás pritom povinný bezodkladne písomne informovať o tom, ako vašu sťažnosť vybaví. Ak nie ste spokojní, ďalšou možnosťou je požiadať o prešetrenie prípadu Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V prípade porušenia etických pravidiel úrad posunie vašu sťažnosť aj komore lekárov, v prípade, že sa sťažnosť týka poplatkov a ordinačných hodín, postúpia ju príslušnému vyššiemu územnému celku. Na komoru aj samosprávu sa môžete obrátiť aj sami.

SkryťVypnúť reklamu

Preverujú a dávajú pokuty

Vlani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou dostal zhruba 1250 sťažností. Viac ako pätinu uznal ako opodstatnené. Bezplatne sa prešetruje každá sťažnosť. „Medzi podnetmi prevažovala nespokojnosť s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, najčastejšie v spojení s úmrtím,“ vraví hovorca úradu Milan Michalič. Veľká časť sa týkala vyberania poplatkov za ambulantnú starostlivosť a potvrdenia.

Ak úrad zistí, že lekár alebo zdravotnícke zariadenie pochybili, môže uložiť pokutu, prípadne zakázať výkon povolania, či odobrať licenciu. Najvyššia pokuta, ktorú môžu uložiť zariadeniu, sa od tohto roka z piatich miliónov znížila na tristotisíc korún.

Ak chce poškodený pacient za svoju ujmu na zdraví odškodné, musí sa súdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Základné práva pacienta

Právo na prevenciu.

Právo na prístup k zdravotníckym službám.

Právo na informácie.

Právo vyjadriť súhlas (to znamená právo na prístup ku všetkým informáciám, ktoré umožnia vašu aktívnu spoluúčasť pri rozhodovaní o vašom zdraví).

Právo slobodného výberu (metód aj poskytovateľov).

Právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu.

Právo na rešpektovanie vášho času – každý má právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase.

Právo na dodržiavanie úrovne kvality.

Právo na bezpečnosť.

Právo na inovácie (prístup k novým metódam nezávisle od ekonomických alebo finančných okolností).

Právo predchádzať zbytočnému utrpeniu a bolesti.

Právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby.

SkryťVypnúť reklamu

Právo sťažovať sa.

Právo na náhradu škody.

Zdroj: www.udzs.sk (podľa Európskej charty)

Najčastejšie nedostatky

Medzi časté porušenia povinností zo strany zdravotníckych pracovníkov patrí nedostatočný spôsob informovania pacienta o liečbe. K chybám dochádza pri získaní takzvaného informovaného súhlasu pacienta.

V zdravotnej dokumentácii pacienta sa často nachádza stručná veta s textom „pacient bol riadne poučený o liečbe“.

„Tá však sama osebe nie je dostatočným dôkazom o tom, že napríklad ošetrujúci lekár pacienta riadne poučil o liečbe, jej účele, prípadných vedľajších účinkoch, riziku odmietnutia liečby alebo iných liečebných postupoch, ktoré by prichádzali do úvahy,“ hovorí bratislavská advokátka Tatiana Mazancová.

SkryťVypnúť reklamu

Najmä starší ľudia môžu byť v ambulancii zoči-voči lekárovi neistí pri uplatňovaní svojho práva pýtať sa. Často je príčinou sluchový hendikep alebo iracionálna obava seniora, aby zaneprázd­neného lekára „neobťažoval“ prílišnými otázkami alebo požiadavkami o vysvetlenie účinku nejakého lieku.

„Pacient v takej situácii nepochybne podpíše, že bol riadne poučený, pričom reálny obsah tohto jeho práva a súčasne povinnosti lekára zostáva nenaplnený,“ mieni advokátka.

(ht)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 305
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 652
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 351
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 842
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 251
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 764
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu