BRATISLAVA. Sťažovať sa, ak sa domnievate, že vám neposkytli správne zdravotnú starostlivosť, patrí k základným právam. „Pacienti na Slovensku poznajú svoje práva. Nevedia ich však uplatňovať,“ hovorí Anna Reháková z Asociácie na ochranu práv pacientov. Najčastejšie im chýba dôsledné dodržiavanie práva na informácie.
„Málokto vie, že má napríklad pred uskutočnením lekárskeho zákroku právo konzultovať svoj zdravotný stav aj s iným lekárom,“ hovorí. Pacienti sa v tejto situácii obávajú, že svojho lekára urazia.
Bez dobrého vysvetlenia
Pri starších ľuďoch často býva zdrojom problémov aj to, že im lekár zrozumiteľne nevysvetlí, ako je to s ich zdravotným stavom. Radšej, ako by sa opýtali, odídu neinformovaní. Lekári súčasným systémom platieb podľa Rehákovej nie sú motivovaní, aby trpezlivo a zrozumiteľne diagnózy vysvetľovali. Asociácia preto pripravuje pacientské desatoro – rady, ktoré pacientom pomôžu predísť najčastejším nedorozumeniam.
„No po pacientoch ťažko žiadať, aby bojovali so systémom. V prvom rade bojujú s bolesťou a chorobou,“ dodáva Reháková.
Sťažovať sa treba najskôr písomne v zdravotníckom zariadení, kde vás ošetrili. Zariadenie – poskytovateľ zdravotnej starostlivosti je vás pritom povinný bezodkladne písomne informovať o tom, ako vašu sťažnosť vybaví. Ak nie ste spokojní, ďalšou možnosťou je požiadať o prešetrenie prípadu Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V prípade porušenia etických pravidiel úrad posunie vašu sťažnosť aj komore lekárov, v prípade, že sa sťažnosť týka poplatkov a ordinačných hodín, postúpia ju príslušnému vyššiemu územnému celku. Na komoru aj samosprávu sa môžete obrátiť aj sami.
Preverujú a dávajú pokuty
Vlani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou dostal zhruba 1250 sťažností. Viac ako pätinu uznal ako opodstatnené. Bezplatne sa prešetruje každá sťažnosť. „Medzi podnetmi prevažovala nespokojnosť s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou, najčastejšie v spojení s úmrtím,“ vraví hovorca úradu Milan Michalič. Veľká časť sa týkala vyberania poplatkov za ambulantnú starostlivosť a potvrdenia.
Ak úrad zistí, že lekár alebo zdravotnícke zariadenie pochybili, môže uložiť pokutu, prípadne zakázať výkon povolania, či odobrať licenciu. Najvyššia pokuta, ktorú môžu uložiť zariadeniu, sa od tohto roka z piatich miliónov znížila na tristotisíc korún.
Ak chce poškodený pacient za svoju ujmu na zdraví odškodné, musí sa súdiť.
Základné práva pacienta
Právo na prevenciu.
Právo na prístup k zdravotníckym službám.
Právo na informácie.
Právo vyjadriť súhlas (to znamená právo na prístup ku všetkým informáciám, ktoré umožnia vašu aktívnu spoluúčasť pri rozhodovaní o vašom zdraví).
Právo slobodného výberu (metód aj poskytovateľov).
Právo na súkromie a zachovanie dôverného prístupu.
Právo na rešpektovanie vášho času – každý má právo byť ošetrený v krátkom a vopred určenom čase.
Právo na dodržiavanie úrovne kvality.
Právo na bezpečnosť.
Právo na inovácie (prístup k novým metódam nezávisle od ekonomických alebo finančných okolností).
Právo predchádzať zbytočnému utrpeniu a bolesti.
Právo na liečbu zohľadňujúcu osobné potreby.
Právo sťažovať sa.
Právo na náhradu škody.
Zdroj: www.udzs.sk (podľa Európskej charty)
Najčastejšie nedostatky
Medzi časté porušenia povinností zo strany zdravotníckych pracovníkov patrí nedostatočný spôsob informovania pacienta o liečbe. K chybám dochádza pri získaní takzvaného informovaného súhlasu pacienta.
V zdravotnej dokumentácii pacienta sa často nachádza stručná veta s textom „pacient bol riadne poučený o liečbe“.
„Tá však sama osebe nie je dostatočným dôkazom o tom, že napríklad ošetrujúci lekár pacienta riadne poučil o liečbe, jej účele, prípadných vedľajších účinkoch, riziku odmietnutia liečby alebo iných liečebných postupoch, ktoré by prichádzali do úvahy,“ hovorí bratislavská advokátka Tatiana Mazancová.
Najmä starší ľudia môžu byť v ambulancii zoči-voči lekárovi neistí pri uplatňovaní svojho práva pýtať sa. Často je príčinou sluchový hendikep alebo iracionálna obava seniora, aby zaneprázdneného lekára „neobťažoval“ prílišnými otázkami alebo požiadavkami o vysvetlenie účinku nejakého lieku.
„Pacient v takej situácii nepochybne podpíše, že bol riadne poučený, pričom reálny obsah tohto jeho práva a súčasne povinnosti lekára zostáva nenaplnený,“ mieni advokátka.
(ht)