BRATISLAVA. „Rozbiehame novú spoluprácu v Dolnom Kubíne,“ začína na vlastnom príklade vysvetľovať vysokopostavený manažér, ako vplýva oblečenie na prácu.
Má na sebe elegantné vrúbkované sako a zladenú košeľu. „Tam by na mňa v business obleku pozerali akože priletel čierny havran robiť obchody,“ hovoril, ako taktizuje pre navodenie dobrého dojmu a zapadnutiu do prostredia.
Nie každý vie takto kombinovať či kalkulovať s oblečením, preto existuje nespočetné množstvo pracovných serverov, novinových článkov a príručiek, ako sa obliecť či neobliecť na prvý deň v práci alebo na pracovný pohovor.
Skutočne zaberajú
„Ľudia, ktorí sa dnes hlásia na prácu v kancelárii a prichádzajú na pohovor nevhodne oblečení či v rifliach, sú už dnes skôr výnimkou,“ povedala HR Partner spoločnosti Lenovo Bronislava Potašová.
Rovnaký názor majú aj v iných firmách, kanceláriách či bankách, ktoré sme oslovili.
„Ak ide o kandidáta napríklad na pozíciu v rámci IT, je v poriadku aj menej formálne oblečenie,“ vysvetľuje Dana Macková z Wustenrot poisťovne.
Potašová hovorí, že niektorí IT špecialisti sú natoľko skúsení, že si môžu dovoliť prísť na pracovný pohovor aj v rifliach.
„Ani si neuvedomia, že na pohovor sú nevhodne oblečení, nemyslím si, že v ich prípade musí ísť o ľudí, ktorým nezáleží na získaní pozície alebo na práci,“ povedala Bronislava Potašová.
Stalo sa jej už aj to, že kandidát prišiel v džogingovej súprave.
Uchádzača, ktorý by prišiel na pohovor do novej práce elegantne oblečený a mal by pritom na nohách obuté sandále, by z prijímacieho kola nevyradili ani v počítačovej firme, ani v banke.
Primerané oblečenie
V práci je podľa všetkých personalistov dôležité chodiť v primeranom oblečení.
„Chodiť v primeranom spoločenskom oblečení u žien u nás automaticky neznamená chodiť v kostýme, ale patria sem napríklad čierne nohavice a blúzka,“ povedala Macková.
Čo konkrétne si ktorý zamestnávateľ pod primeraným oblečením predstaví, vyplýva z pozície, ktorú robí a firemnej kultúry, kde pracuje.
„Určite do práce nie sú vhodné rifle, manchestrové nohavice, šortky, u mužov sa predpokladá minimálne nosenie košeľe,“ povedal Vladimír Neuschl z advokátskej kancelárie Patent Iurist.
Personalista si myslí, že úplne najlepšie je obhliadnuť si napríklad ešte deň pred nástupom do práce budúcich kolegov a prispôsobiť sa ich štýlu.
Piatok je „sviatok“
V kancelárskych prácach je zvyčajne piatok tzv. neformálny deň a toleruje sa aj neformálnejšie oblečenie.
„Neformálne dni slúžia na uvoľnenie atmosféry, signál blížiaceho sa víkendu, vyplývajú z potreby spoznať kolegov aj z ľudskej, osobnostnej stránky,“ vysvetľuje Neuschl.
Hovorí, že ani v piatok nikto nepríde do kancelárie v maskáčoch alebo montérkach.
„Asi by to ani nebolo pozitívne prijaté v kolektíve, pretože určitá miera konzervatívneho vnímania je pre právnikov podľa nášho názoru charakteristická,“ povedal Neusch.
Ako čítaťdress code
black tie – pre pánov sa očakáva smoking, čierny alebo modročierny oblek osobitného strihu, nohavice bez manžiet. Noosí sa najmä po 19. hodine. Nevyhnutná je biela košeľa s manžetovými gombíkmi. Dámy by si mali obliecť večernú toaletu, buď kokteilové šaty alebo elegantný nohavicový kostým, po 20. hodine večerné šaty.
business casual – znamená oblečenie, v ktorom sa ľudia v obchodnom sektore pohybujú aj cez deň: Páni v tmavom obleku s viazankou a so svetlou košeľou, dámy v pracovnom kostýme. Pri podujatí, ktoré je cez deň, oblek nemusí byť tmavý.
casual – očakáva sa voľný pracovný štýl najmä na menej dôležitých udalostiach.
ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA/AP