Pri ustavičnom hľadaní nových významov sa neraz dostanú do slepej uličky nepochopenia („To nikto nepochopí.“), plagiátorstva („To tu už bolo.“), alebo prekročenia etických noriem („To nemyslíš vážne!?“).
Väčšina reklamných tvorcov dokáže včas rozoznať, že sa pohybujú na tenkom ľade, a cúvnu.
No nájdu sa aj takí, ktorí sa bezhlavo rútia ďalej.
Fakt zlý bilbord
Kdesi pri Žiline som zbadal bilbord, ktorý mi vyrazil dych. Fotografia ženských nôh s rukami sťahujúcimi si nohavičky s textom: „Z našich cien sa urobíte!“ a obrovským logom siete elektropredajní Okay, ktorému dominuje zdvihnutý palec pripomínajúci gesto postavičiek z legendárnych rozprávok „A je to“. Nevkusné, hlúpe, primitívne, poburujúce, urážajúce ľudskú dôstojnosť, ... smelo doplňte ďalšie adjektíva.
Urobili sa zo svojich cien
Je jasné, že manažéri spoločnosti Okay chceli touto reklamou vychváliť svoje nízke ceny. Niet pochýb ani o tom, že to tvorcovia chceli urobiť inak, než preškrtnutými cenami či nožnicami prestrihajúcimi cenovku. Rozhodli „urobiť sa zo svojich cien“ a ja sa márne snažím prísť na to, prečo to urobili práve takto. Kladiem si otázku, čo môže viesť majiteľa alebo manažéra k tomu, že meno svojej firmy spojí s primitívnymi sexom (sťahovanie nohavičiek, „urobenie sa“). Chvíľkové poblúznenie mysle – „akože vtip“, nejaká frustrácia alebo nebodaj strategický zámer? Fakt neviem.
V každom prípade by si každý tvorca či zadávateľ reklamy – a to ešte pred tým, než zavesí niečo na bilbord - mal zodpovedať jednu základnú ogilvyovskú otázku: Je toto reklama, ktorú s hrdosťou doma ukážem manželke, deťom alebo rodičom?
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants