BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku nepripúšťajú, že by súčasná kríza mohla viesť až k prepúšťaniu. Medzi ne patrí aj trnavský Peugeot. Jeho francúzska matka včera oznámila masívne znižovanie výroby – v Európe pôjde o 30 percent. Podľa hovorcu trnavského Peugeotu Petra Šveca ide o opatrenia, ktoré už boli v závodoch prijaté. Opäť uistil, že na Slovensku sa bude vyrábať toľko áut ako doteraz.
„Každého závodu sa opatrenia týkajú v rôznej miere. My vyrábame autá, ktorých odbyt rastie. Peugeot 207 je v prvej trojke najpredávanejších áut v Európe a nemáme potrebu zo dňa nad deň zastavovať výrobu,“ povedal Švec. Zopakoval, že trnavský závod stále pracuje v dvojzmennej prevádzke a tento rok chce vyrobiť 200tisíc áut. „Predaj modelu 207 neklesá, je stabilný. Tento rok sa predá zhruba toľko, čo minulý rok,“ povedal Švec. Na krízu podľa neho firma reaguje napríklad dňami pracovného voľna, ktoré si zamestnanci odrobia na budúci rok, teda keď fabrika nabehne na plnú výrobu svojho modelu Citroen C3 Picasso.
Niekde sa prepúšťa
Tak ako Peugeot, aj Volkswagen či Kia stále opakujú, že ľuďom prácu nik nevezme. Podobne odpovedia v ďalších významných podnikoch na Slovensku. Pri mapovaní situácie sme však narazili aj na také firmy, ktoré priznávajú, že sa ich problém týka a aj ľudí, ktorí pre ne pracujú.
„Posledné tri roky sme mali veľmi ustálený dopyt a množstvo zákaziek. Nákladové strediská vo firme boli vyťažené na tri zmeny 6 dní v týždni. Z ničoho nič v septembri nastal taký prepad, že ani na jednom zo stredísk nemám toľko zákaziek ani aby som naplnil 50 percent kapacít strojov,“ povedal riaditeľ nitrianskej firmy Ribe Vladimír Beluský. Ide o firmu, ktorá vyrába špeciálne pevnostné skrutky, najmä na vývoz do Nemecka tamojším automobilkám. Keďže Nemci neobjednávajú toľko ako predtým, vo firme sa musel znížiť pôvodný počet zamestnancov, ktorých bolo 192.
„Matematicky vzaté, mal by som prepustiť 80 zamestnancov. Neoplatí sa však robiť hneď paniku, siahol som po prvých dvadsiatich štyroch,“ povedal Beluský. Išlo najmä o ľudí, ktorí môžu nastúpiť na predčasný dôchodok, a o pracovníkov obsluhy, ktorých kvalifikácia je nižšia.
Nezostane zrejme len pri týchto ľuďoch. Na úrade práce už firma nahlásila aj druhé hromadné prepúšťanie – vyše 30 zamestnancov. To sa stane, ak sa situácia nezlepší prvého decembra. Šanca, že sa zlepší, je podľa Beluského pomerne nízka. „Je to o tom, že keď prepustím ľudí, ktorých až tak nepotrebujem, alebo majú nižšiu kvalifikáciu, zachránim minimálne stotridsiatim zamestnanie,“ povedal.
Podobnú situáciu pozná aj Miroslav Jaššo, konateľ a riaditeľ firmy Dura v Stupave, ktorá zásobuje najmä automobilový priemysel na Slovensku.
„Zamestnávali sme asi 240 ľudí, teraz ich máme asi 205,“ povedal Jaššo o zmenách, ktoré firma urobila v septembri. Aj za to mohlo zníženie dopytu pre globálnu krízu.
Podľa Jašša išlo o ľudí na rôznych pozíciách či výkonných robotníkov. „Išli sme podľa personálneho plánu, pozícií a podľa hodnotenia, ktoré predkladajú pravidelne vedúci útvarov.“
V tomto prípade nešlo o hromadné prepúšťanie, lebo časť týchto pracovníkov mala zmluvu na čas určitý. Hromadné prepúšťanie musí firma nahlásiť na úrade práce, ak ide o viac než 20 stálych pracovníkov.
Borgula: Nezamestnanosť porastie
Problémy sa zrejme netýkajú len automobilového priemyslu. O problémoch v celom strojárstve hovorí Juraj Borgula, hlavný vyjednávač Zväzu strojárskeho priemyslu. „Vidím, že nám nezamestnanosť rastie,“ povedal. Ako sa to v číslach prejavuje dnes a čo možno čakať o pár mesiacov, nechcel radšej odhadovať.
Jeho slová potvrdzuje strojárska firma PPS. Člen jej predstavenstva a výkonný riaditeľ Pavol Šimkovič hovorí o poklese dopytu v oblasti stavebných strojov o 50 až 70 percent. Firma preto rokuje so zákazníkmi v oblastiach, kde zostal dopyt zachovaný alebo vzrástol.
„To je najmä ťažobný priemysel, manipulátori či rôzne zariadenia na prácu v lesoch,“ vymenoval Šimkovič. Takto sa snaží vyplniť medzeru, ktorá vznikla útlmom v stavebnom priemysle. Firma sa tiež snaží orientovať na nové projekty, ale zníženiu pracovných miest sa nevyhla.
„Ak je v niektorých profesiách prebytočnosť, tak sa orientujeme najmä na zamestnancov na čas určitý,“ hovorí o znižovaní počtu zamestnancov Šimkovič. Pre firmu tak reálne pracuje o 100 ľudí menej ako pred troma mesiacmi.
Včera večer sme dostali správu, že počet externých zamestnancov znižuje aj Johnson Controls, ktorý dodáva súčiastky aj Volkswagenu.