LUXEMBURG. Situácia je zlá, nie však zatiaľ zúfalá – asi takto by sa dalo opísať motto automobilových manažérov, keď opisujú na verejnosti súčasnú situáciu. Čísla však nepustia: Minulý mesiac sa podľa údajov Združenia európskych výrobcov automobilov ACEA v celej Európe predalo o vyše 8 percent menej áut ako pred rokom, iba 1,305 milióna, čo je najhorší septembrový údaj od roku 1998.
Predaj BMW klesol o viac ako 15 percent, Daimleru o viac ako 6 percent a Opel takmer až o pätinu. Iba Volkswagen si trochu polepšil, keď odbyt wolfsburskej automobilky stúpol o čosi viac ako jedno percento.
Volkswagen prepúšťa
Napriek tomu zvonia zvony na poplach aj v najväčšej európskej automobilke. Dokazuje to prejav predsedu predstavenstva VW Martina Winterkorna na zasadaní 500 najvyšších manažérov Volkswagenu.
Winterkorn podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) povedal, že „keď rastú náklady a klesajú výnosy, tak potom je potrebná ešte väčšia disciplína pri investíciách a bežných nákladoch“. Dodal, že vonkajšie rámcové podmienky, vývoj na trhu a kríza na finančnom trhu sú „vysokonebezpečnou zmiešaninou“. Z toho podľa Winterkorna vyplýva, že budúci kalendárny rok bude „veľmi ťažký“. Výsledok? VW už spomalil výrobu v Seate, Škode Auto, ako aj produkciu nákladných automobilov. Podľa FAZ má tiež vyrábať menej osobných automobilov. Týka sa to aj výroby nového Golfu. Wolfsburský koncern ruší mimoriadne a víkendové zmeny. Volkswagen však nechce prepúšťať stálych zamestnancov. Podľa FAZ sa zamýšľa rozlúčiť s „veľkou časťou“ z 25tisíc najatých pracovníkov.
V Nemeckuvýroba stojí
Kým Volkswagen „iba“ ruší niektoré zmeny, iné nemecké automobilky dočasne zastavujú výrobné pásy. S týmto prechodným opatrením odbory súhlasia, lebo sa tak mierni tlak na prípadné prepúšťanie stálych zamestnancov, čo by zrejme bol ďalší krok, ak by sa situácia v nemeckých automobilkách nezlepšila. Noviny Die Welt píšu, že Opel ruší produkciu na dva týždne, a to nielen v nemeckom Bochume a Eisenachu, ale aj v belgických Antwerpách, britskom Ellesmore a v poľských Gliwiciach. Vo Forde sa skrátený pracovný čas týka od 3. novembra zamestnancov vyrábajúcich motory do automobilov pre americký trh.
Úsmevy vládnu iba vo francúzskom Hambachu, kde sa vyrába Smart. Táto dcérska spoločnosť Daimleru bola vlani podľa novín Financial Times Deutschland po prvý raz vo svojej histórii zisková. Aj tento rok sa v nej pracuje na plné obrátky. Smart profituje z globálneho ekologického trendu, vysokej ceny benzínu a pomerne nízkej predajnej ceny. Od začiatku tohto roka sa Smarty predávajú aj v USA .