Kríza? Už je tu

V čase, keď sa finančné inštitúcie v západnej Európe a v Amerike pripravujú na spomalenie ekonomiky a riešia existenčné problémy, na Slovensku si veľmi málo ľudí uvedomuje, že môžeme zažiť dvojitý dopad krízy.

Vo všetkých sektoroch.

Ľudia celkom bežne ignorujú zlé správy a dúfajú v mäkké pristátie, vo viere, že problémy „sa“ vyriešia. Často nevnímajú faktúry a účty, ktoré nezaplatili, ak momentálne majú problém s peniazmi. Ale všetci vieme, že nakoniec budú sumy nezaplatených účtov a faktúr len väčšie a odkladaním riešenia problémov sa vôbec nič nevyrieši.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už teraz zjavná opatrnosť v investíciách do rozvoja firiem a ťažšia dostupnosť zdrojov takmer isto spomalí ďalší rast ekonomiky a priame zahraničné investície. Potenciálne drahšie úvery a prísnejšie úverové podmienky zrejme môžu spomaliť celkový domáci rast.

Chýbajú skúsenosti

Napriek všetkým ekonomickým a finančným faktorom, ktoré spôsobujú potenciálnu recesiu a ktoré sú momentálne veľmi zreteľné, druhý a najzávažnejší dôvod na obavy zostáva nevypovedaný: v našom regióne je málo skúsených manažérov.

Súčasná manažérska generácia v našom regióne – v priemere o 10-12 rokov mladšia ako kolegovia v „starej“ západnej Európe – ešte nie je skúsená. Nie je dostatočne skúsená, pretože doteraz v svojej kariére zažila len viac-menej rastúce trhy. Počas posledných 18 rokov bol len jeden krátky a mierny prepad v obchodovaní na začiatku prvej dekády 21. storočia. Ostatné obdobie bolo v Európe a v našom regióne stále obdobím rastu.

SkryťVypnúť reklamu

Klasika na krízu nestačí

Treba si uvedomiť, že manažérske schopnosti potrebné pre prostredie rastu sú fundamentálne odlišné od schopností, ktoré si vyžaduje stagnujúci alebo klesajúci trh. Práca s tímom a performance manažment v organizáciách, ktoré rastú, musia byť úplne odlišné od riadenia produktivity firmy a efektívneho manažmentu nákladov na stagnujúcom alebo klesajúcom trhu s náročnejšími podmienkami a zvyčajne silnejšou a nemilosrdnejšou konkurenciou.

Skúsenosť ukázala, že v krízových časoch vždy časť skupiny manažérov - tí kvalitatívne slabší - jednoducho prepadnú. Stratia sa v zmenách, nedokážu adekvátne a rýchlo reagovať a zmeny ich prevalcujú. Niekedy aj s ich firmou.

Skúsenosť je aj taká, že v časoch krízy sú najlepší manažéri a kľúčoví ľudia firmy – tí, ktorí majú najlepšie schopnosti, najväčší potenciál a šance na pracovnom trhu – tí, ktorí ako prví majú možnosť zmeniť prácu a častokrát tak nechajú firmu s menej schopným manažmentom. Schopnejší intuitívne vedia, kedy je zmena potrebná.

SkryťVypnúť reklamu

Nie je možné dosiahnuť, aby kľúčoví ľudia boli pripravení na fungovanie v „krízovom prostredí“ v priebehu niekoľkých dní alebo týždňov. Nemajú všetky potrebné schopnosti, pretože ich doteraz nepotrebovali a nemajú ani osobnú skúsenosť. Tým sa firma môže stať zraniteľnou.

Niekedy vidíme, že manažment má problémy reagovať na túto situáciu až do takej miery, že sa prejavuje mierna panika so všetkými zložkami: zmena je pomalá a bolestná, manažéri s averziou na riziko zostávajú na svojich pozíciách a tí oportunistickejší menia zamestnávateľa a v prípade potreby sa schopný manažér hľadá ťažko a je drahý.

Firmy, ktoré chcú byť úspešné, by mali už teraz mať jednoznačne vybratých najlepších a pripraviť ich na to, čo nevyhnutne príde.

Väčšina „západoeurópskych“ manažérov, ktorí už prežili krízy, napríklad v rokoch 1999 až 2002, si veľmi dobre pamätá, ako treba zareagovať na podobnú situáciu. Oni sú tí, ktorí jediní môžu usmerňovať a mentorovať svojich mladších kolegov.

SkryťVypnúť reklamu

Je na čase kvalifikovane určiť, na koho zo svojho tímu sa môžete spoľahnúť aj v ťažkých časoch, detailne zhodnotiť ich potenciál, rozvíjať ho a otvorene komunikovať o tom, čo môže prísť a čo sa od nich očakáva. Zajtra už stratíte náskok.

Dajte pozor na to, aby ste vedeli, kde máte uloženú baterku. Keď dôjde k výpadku prúdu, je ťažké meniť poistky potme.

Autor: Boris Lukáč (Autor pracuje vo firme Hudson Global Ressources)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 516
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 826
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 980
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 676
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 786
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 487
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu