Aj kolegovia sú si zákazníkmi

Orientácia na zákazníka patrí medzi najvyššie hodnoty väčšiny spoločností.Zákazníkomje ale aj kolega.

Orientácii na zákazníka firmy prispôsobujú svoju kultúru, postupy a pravidlá, veľmi často investujú do vzdelávania zamestnancov, ktorí prichádzajú do kontaktu so zákazníkmi – hlavne obchodníkov a pracovníkov zákazníckych centier.

V posledných rokoch sa aj u nás stretávame s tým, že k tejto hodnote pribúda ďalšia – je ňou orientácia na vnútorného zákazníka. Hovorí sa o organizácii orientovanej na zákazníka, cieľom ktorej je spokojnosť zamestnancov aj vonkajších zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Umožniť iným robiť svojuprácu

SkryťVypnúť reklamu

Základným princípom takejto organizácie je, že „prozákaznícky“ by sa v spoločnosti mali správať všetci, a to k vnútorným aj vonkajším zákazníkom.

Vnútorným zákazníkom je každý zamestnanec v spoločnosti, ktorý je akýmkoľvek spôsobom závislý na výsledkoch práce iného zamestnanca. Vnútorný zákazník očakáva, že tieto výsledky, ktoré sú vstupom pre jeho prácu, budú kvalitné a dodané načas.

Príkladom môže byť účtovník pripravujúci výplaty. Pri ich príprave je závislý na dodaní podkladov od manažérov. Pokiaľ podklady meškajú, alebo sú neúplné, účtovník nemôže urobiť svoju prácu, ktorou je poslať výplaty načas. Manažér tak zlyhal vo vzťahu k svojmu vnútornému zákazníkovi.

V rámci organizačnej štruktúry sú si zamestnanci vnútornými zákazníkmi v rôznych smeroch. Prvým klasickým vzťahom je vzťah nadriadený – podriadený. Častým omylom je, že manažér je vnútorným zákazníkom zamestnanca, ktorý mu „dodáva svoje služby“.

SkryťVypnúť reklamu

Avšak opačný vzťah je ešte dôležitejší – aj zamestnanci sú vnútornými zákazníkmi svojho manažéra.

Manažér musí dodávať zamestnancom správne informácie a inštrukcie, starať sa o ich motiváciu, rozvoj, je zodpovedný za ich podmienky a do určitej miery aj za ich výkon. V horizontálnej rovine sú našimi zákazníkmi kolegovia, prípadne oddelenia, ktoré nadväzujú na výsledky našej práce.

Systém by mali pripravovať všetci, ktorým je určený

Pokiaľ chceme, aby sa tento model v spoločnosti stal samozrejmosťou, je dôležité správne nastaviť aj systémy a postupy. Musia byť určené jasné a jednoznačné pravidlá.

Ideálne je, ak sa na tvorbe pravidiel zúčastnia aj tí, ktorí sa nimi potom musia riadiť.

Užitočným nástrojom je zmapovanie siete vnútorných zákazníkov – dôsledné vykreslenie všetkých prepojení, pri ktorých dochádza k „vnútornému obchodu“ spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Takúto sieť je možné urobiť tak na celo firemnej úrovni, kedy mapuje prepojenia hlavne medzi jednotlivými oddeleniami až po úroveň každého zamestnanca. Každý z nás si potom môže v tejto sieti identifikovať, ktoré vzťahy na svojom pracovisku má a aká je vzájomná závislosť v tomto systéme.

Systém vnútorného zákazníka by však mohol ostať len formálnym modelom, pokiaľ sa s ním nestotožnia aj zamestnanci spoločnosti. Preto je dôležité dostať ho do najzákladnejších hodnôt spoločnosti, jasne ho odkomunikovať a motivovať zamestnancov k aktívnej účasti na ňom. Proaktívny prístup zamestnancov je pritom predpokladom jeho neustáleho zlepšovania.

Tu môže byť veľmi dobrou pomocou špecializovaný tréning pre zamestnancov. Pomôže im pochopiť podstatu kultúry spoločnosti orientovanej na vnútorného zákazníka a identifikovať sa s ňou.

SkryťVypnúť reklamu

Jedným z cieľov je uvedomiť si svoje „dodávateľsko-odberateľské“ vzťahy v spoločnosti. Nadväzne na to sú účastníci vedení k tomu, aby proaktívne hľadali možnosti zlepšovania partnerských vzťahov so svojim vnútorným zákazníkom.


Autor: Martin Renčo (Autor pracuje vo firme P&P Management Impulse)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu