Správne určiť ciele

Kedy ste si naposledy prečítali víziu vašej spoločnosti? Kedy ste sa k nej vrátili pri rozhodovaní? Mali ste problém s hodnotením pracovníkov? Viete, čo máte splniť, aby ste dosiahli najvyššie ohodnotenie? Ako často kontrolujete plnenie cieľov?

Ak ste pri odpovediach na tieto otázky váhali, prípadne ani nevedeli určiť cieľ vášho tímu, je čas zamyslieť sa, či máte správne nastavené hlavné ciele.

Mnohé firmy totiž strategické rozhodnutia prijímajú len intuitívne. Ak vrcholoví manažéri začnú cítiť, že firma sa nevie posunúť ďalej, treba cielene podporiť strategické rozhodovanie. Najmä v podnikoch s viacstupňovým riadením sa môže stať, že z dobre určených strategických zámerov sa stane len pár nejasných fráz.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aj preto bola vyvinutá metodika Balanced Scorecard (BSC) - Systém vyvážených ukazovateľov, ktorá je celosvetovo overená a uznávaná. Zjednodušuje plánovanie na operatívnej úrovni a umožňuje aj strednému manažmentu sústrediť sa na hľadanie zlepšení v procesoch, v riadení a motivovaní podriadených.

SkryťVypnúť reklamu

BSC umožňuje včas zistiť ohrozenia plnenia stratégie, odhaľovať ich príčiny, nachádzať riešenia, korigovať stratégiu, ako aj správanie organizácie v problémových oblastiach – čo má priamy dopad na jej výkonnosť.

Kedy sa treba zamyslieť

nad cieľmi organizácie

Metodiku BSC je možné použiť pre vznikajúce spoločnosti, ale aj pre už existujúce firmy, ktoré pod tlakom prostredia cítia potrebu definovať novú víziu.

Signálom pre vznik novej stratégie je aj nesúlad stanovených cieľov a reálneho správania manažérov, zamestnancov alebo neustále zmeny strategických plánov vyvolávajúce frustráciu. Proces nastavenia cieľov za pomoci špičkových konzultantov pritom nie je časovo náročný. Napríklad v stredne veľkej firme s 250 zamestnancami proces trvá asi tri týždne. Vyžaduje prácu asi desiatich ľudí na 25 percent pracovného času.

SkryťVypnúť reklamu

Príklad nesprávneho cieľa: znížiť materiálovú náročnosť výroby. Správny cieľ by mal byť: do konca roka znížiť jednotkové ceny vstupov do výroby o 5 percent pri rovnakej kvalite.


Čoho sa treba

vyvarovať

Mnohé firmy si mýlia ciele s prostriedkami. Ak si napríklad banka dá cieľ, že chce zaviesť produkt kreditné karty, nie je to dobre nastavený cieľ, pretože nie je jasné, čo tým má banka získať. Cieľom je zvýšiť obrat a kreditné karty sú len spôsob, ako cieľ splniť.

Ak je cieľom zvýšiť obrat, prostriedkom je napríklad zvýšiť počet počet predplatiteľov, či obsadenosť prenajímaných nehnuteľností.

Ak je cieľom rozšíriť produktové portfólio, prostriedkom je zvýšiť počet predávaných vlastných produktov, zaviesť ďalšie externé služby či zvýšiť počet prenajímaných nehnuteľností.

SkryťVypnúť reklamu

Rozpor v cieľoch môže nastať aj vtedy, keď sa ciele divízií navzájom „bijú“. Napríklad ak si jedna stanoví cieľ - ,,do dvoch rokov zavedieme kreditné karty“ a druhá cieľ „znížime výdavky na marketing o 20 percent“, a každá si bude presadzovať svoj cieľ bez toho, aby sledovali prospech celej firmy, nastane zmätok. Preto treba ciele schvaľovať v nadväznosti.

Strategický cieľ firmy je doležité kaskádovať, teda transformovať do čiastkových úloh pre jednotlivých zamestnancov. Každý tak bude vedieť, ako prispieva k jeho napĺňaniu.

Ako zaviesť stratégiu

do bežného života

Ak ciele nemajú väzbu na denný život, sú mŕtve. Jednou z najčastejšie používaných metód je naviazanie ich plnenia na motiváciu pracovníkov, konkrétne pohyblivú zložku mzdy.

SkryťVypnúť reklamu

Zavedenie metodiky BSC si vyžaduje vytvorenie systému pre zber, uchovávanie a vyhodnocovanie dát. Pre bežné potreby BSC postačuje jednoduché prostredie, ktoré poskytuje MS Excel. Pre väčšie spoločnosti ponúkajú poradenské firmy sofistikovanejší softvér.

Konkurencia silnie a vyhrávajú tí, ktorí vedia, kam smerujú, poznajú svoj súčasný a želaný stav. Miera úspešnosti dosiahnutia podnikateľských zámerov značne závisí od toho, ako sú vplyvy ekonomického prostredia identifikované, trans­formované do stratégie a komunikované na všetky zložky v organizácii.


Autor: Tomáš Barcaj (Autor pracuje vo firme Centire)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu