BRATISLAVA. Koučing má zveľaďovať schopnosti jednotlivcov, ktorí potom prispievajú k prosperite firiem a organizácií, kde pracujú.
Pomáha učiť sa, meniť zmýšľanie a správanie, organizovať si novým spôsobom čas trávený v práci i mimo nej. Vplyvom koučingu by koučovaný mal pociťovať úsporu energie, zníženie únavy, nárast pracovnej výkonnosti a radosť zo života.
Niekedy prejdú kouč a koučovaný spolu náročnú cestu, kým sa dostavia takéto efekty. Nezriedka sa objavia, paradoxne, skôr u kouča, ktorý si v komunikácii s koučovaným uvedomí o sebe a svojom svete zásadné skutočnosti. Tým sa naštartuje proces diskrétnych zmien, ktoré so sebou časom prinášajú viditeľné efekty.
Ak kouč pochybuje o lojalite, mal by tému otvoriť
Externý kouč býva najatý zamestnávateľom pre svojich dôležitých ľudí. Nech sú dôvody a námety pre koučing akékoľvek, kouč si v kontakte s koučovaným zamestnancom pomerne rýchlo utvorí názor, či sa tento človek cíti byť v správnom čase na správnej pozícii a v správnej firme.
Ak je miera jeho nespokojnosti v zdravých medziach, kouč vníma snahu koučovaného o objektívny pohľad na pracovné záležitosti.
Keď má kouč pochybnosti o lojalite koučovaného, mal by túto tému čím skôr citlivo otvoriť.
Ak sa pracovník čoraz intenzívnejšie zaoberá myšlienkami na odchod, prípadne realizuje aj konkrétne kroky smerom von z firmy, je pravdepodobné, že akékoľvek koučingové aktivity budú touto skutočnosťou kontaminované a nevhodne načasované.
Nervozita a kolísavá koncentrácia na učenie sa môžu viesť k neúspešnej spolupráci, pretože aktuálne potreby koučovaného súvisia viac s manažovaním svojej budúcnosti a realizáciou zásadných životných zmien než napríklad so zdokonaľovaním riadenia svojho tímu.
Profesionál sa správa tak, ako sa očakáva
Najmä vo väčších medzinárodných spoločnostiach sa od pracovníkov viac či menej sofistikovane vyžaduje maximálne predvídateľné správanie.
Skutočný profesionál a lojálny zamestnanec je taký človek, ktorý sa bez kolísania správa tak, ako sa od neho očakáva. A to aj vtedy, keď vnútorne nesúhlasí s tým, čo hovorí, aké vykonáva činnosti a ako sa pritom tvári. Spytuje sa adekvátne otázky a poskytuje adekvátne odpovede. Ide o racionalizáciu pracovnej komunikácie medzi jednotlivými zamestnancami. Tí sú často prirovnávaní k súčiastkam vo veľkom stroji.
Zdá sa, že v prostredí, kde sú menej zaujímaví ľudia ako výkon, sa najďalej dostanú tí, ktorí dokážu dlhodobo najpresvedčivejšie hrať svoju rolu v súlade s očakávaniami nadriadených a minimalizovať autentické prejavy svojej osobnosti.
Majú ujasnenú svoju pozíciu vo firme a presný odhad, akú cenu majú pre zamestnávateľa (či na trhu práce), teda ako ľahko či ťažko sú nahraditeľní. Sú rozhodnutí udržať si prácu práve tu pre atraktívne odmeňovanie a benefity, ako aj pre spoločenskú prestíž firmy a jej relatívnu stabilitu. Prijímajú pravidlá hry, nesnažia sa ich meniť alebo bojkotovať.
Podstatné u takýchto konformných zamestnancov je stabilná životná úroveň, nadštandardné zabezpečenie rodiny, životný komfort. Lojalita im teda nerobí problém, hoci znamená mať dve tváre.
Takéto prostredie nie je pre každého. Dobrý kouč sa dotýka sveta hodnôt svojho klienta, jeho súkromnej filozofie veľmi obozretne.
Autor: Zuzana Müllerová (Autorka pracuje vo firme HR Coach)