Problémy s odbytom, ktoré aktuálne musia riešiť automobilky spomalia rast hospodárstva, ale na druhej strane môžu paradoxne hospodárstvu pomôcť.
Závislosť Slovenska na automobilovom priemysle a hrozba prepúšťania u subdodávateľov by mala priniesť praktické kroky k diverzifikácii národného hospodárstva.
Sinológovia tvrdia, že čínsky znak pre krízu má dva významy – ohrozenie a príležitosť. Pokúsme sa teda vzniknutú krízu vnímať ako príležitosť. Príležitosť, ktorá nám umožní zmeniť zažité postupy.
Reagovať na vzniknutú situáciu budú musieť všetky firmy. Nielen tie, ktoré budú nútené obmedziť výrobu. Z pohľadu HR manažmentu vznikne na Slovensku možno situácia, že na trhu sa po dlhej dobe objavia dostupní zamestnanci. To je priestor pre firmy, ktoré majú dlhodobý problém získať nových pracovníkov.
Výzva, ktorú so sebou táto kríza prináša, je však ďaleko komplexnejšia. Je možné predpokladať, že aj mnohé menšie poradenské spoločnosti a najmä personálne agentúry, ktoré poskytujú agentúrnych zamestnancov, môžu mať spočiatku aj existenčné problémy.
Avšak tie poradenské tímy, vrátane personálnych agentúr, ktoré budú schopné poskytnúť klientovi odpovede na otázky, ktoré prinesie obdobie krízy a najmä bezprostredne po nej majú otvorený obrovský priestor pre svoju realizáciu. Napríklad v oblasti HR bude potrebné vytvoriť nové koncepcie starostlivosti o zamestnanca a možno aj navrhnúť outplacementové programy pre svojich zamestnancov.
Rásť budú aj požiadavky na manažérov. Vzdelávanie zamerané na efektívne riadenie tímov, moderný manažment či príprava na zvládanie práce pod rastúcim stresom je výzvou pre školiteľov.
Príprava projektov v oblasti internej komunikácie, tak aby zamestnanci mali počas krízy pocit, že firma s nimi počíta a je k nim otvorená. Reštrukturalizácia spoločností, optimalizácia procesov, adaptácia na nové podmienky to všetko je priestor pre kvalifikovaných konzultantov so skúsenosťami.
Všetci, ktorí sme alebo budeme finančnou krízou priamo, alebo nepriamo postihnutí, sme konfrontovaní s rovnakým problémom, ako túto krízu prežiť. Rozdiel je však v spôsobe riešenia vzniknutej situácie.
Všetci v poradenskom biznise by sme sa mali zamyslieť, ako túto krízu využiť na stanovenie novej vízie. Vízie založenej na novej príležitosti. Vízie, ktorá nás posunie smerom ku kvalitnejším a inovatívnejším a hlavne flexibilnejším poradenským riešeniam, pretože poradenský biznis takýto impulz už dávno potreboval.
Autor: Luboš Sirota (Autor je prezidentom Asociácie personálnych agentúr Slovenska)