PARNDORF, BRATISLAVA. Rakúska pumpa JET v Parndorfe je len 20 kilometrov vzdialená od rovnakej čerpacej stanice v bratislavskej Petržalke. Rakúšania tam ešte pred pár dňami tankovali naftu za 34,50 koruny (1,15 eura), kým u nás ste zaplatili 40,20 koruny (1,33 eura).
Hlavný dôvod rozdielnych cien je v spotrebnej dani. Rakúšania majú spotrebnú daň na liter nafty 10,45 koruny (0,347 eura). Slovenská daň je až o štyri koruny vyššia, konkrétne 14,50 koruny (0,48 eura) za liter.
Nižšia cena Rakúšanom ostane aj napriek tomu, že majú 20percentnú DPH a my 19 percent. Rozdielne dane tvoria cenový rozdiel približne vo výške štyroch korún.
Zvyšok takmer šesťkorunového rozdielu podľa Tomáša Novotného z Natankuj.sk môže spôsobovať fakt, že ceny benzínu bez dane u nás patria momentálne k jedným z najvyšších. „Oproti tomu v Rakúsku sú ceny bez daní jedny z najnižších v rámci celej Európskej únie.
Lacnejšia je už len nafta v Bulharsku. Dôvodov môže byť viac. Rakúsky štát má majetkovú účasť v rakúskej OMV, a tak má možnosť ovplyvňovať ceny.
„Nesmieme zabudnúť ani na to, že len prednedávnom sa tam konali voľby a v súčasnosti kontrolné orgány preverujú cenové praktiky čerpacích staníc,“ povedal Novotný. Podľa slov hovorcu ministerstva financií Miroslava Šmála sa v súčasnosti neuvažuje o znížení spotrebnej dane na pohonné látky. „Navyše od prvého júla tohto roku prišlo k oslobodeniu LPG od spotrebnej dane,“ povedal Šmál.
Keď od cien pohonných látok odpočítame dane, tak cenové rozdiely medzi jednotlivými krajinami nie sú výrazné.
To, že u nás sú momentálne jedny z najvyšších, spôsobuje fakt, že rafinéria Slovnaft nereaguje okamžite na denné výkyvy cien ropy, ale sleduje trend. Ak na burzách ropa zlacnie, v cenách pohonných látok sa to prejaví až po dvoch týždňoch. To isté platí aj opačne.