Reklama na peniaze zvážnie

Aj na Slovensku ubudne reklám, ktoré ukazovali, aké je jednoduché požičať si,a nehovorili, že trebaaj vracať.

Ekonomická kríza sa odrazí aj na reklame bánk.Ekonomická kríza sa odrazí aj na reklame bánk. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Reklama finančných domov nezmizne ani v prípade hlbokej recesie ekonomiky, bude však vyzerať inak. Stratégovia bánk, poisťovní či lízingoviek musia nanovo vymyslieť obrázok miesta, kde sa o peniaze starajú tak, že netratia na hodnote.

„Padajú stopäťdesiatročné symboly finančných istôt. To, čo bolo veľké, silné, tradičné a bezpečné, sa zmenilo na veľký otáznik,“ povedal Michal Ruttkay, riaditeľ reklamnej agentúry Creo/Young & Rubicam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koniec zábavy

Najzásadnejší bude posun od zábavy k vážnosti. Nevážne historky zo života peňazí neboli len slovenskou doménou, bolo ich mnoho aj medzi víťazmi na svetových festivaloch reklamy.

SkryťVypnúť reklamu

„Finančné produkty sa na seba veľmi podobali a navyše boli často ťažko pochopiteľné, tak banky museli hľadať iný spôsob, ako sa odlíšiť,“ vysvetľuje Pavol Minár z reklamnej agentúry Istropolitana D'Arcy.

„Donedávna nikomu nenapadlo, že by banka mala ukazovať, že má dosť peňazí, to nebola téma. To sa teraz zmení,“ hovorí Minár, ktorého agentúra pracuje napríklad pre VÚB banku.

„Ľudia budú hľadať niekoho, kto im dá bezpečie, u koho sa môžu skryť, na koho sa môžu spoľahnúť,“ hovorí.

„Ubudne reklamy, ktorá s peniazmi spájala hodnoty ako sloboda, nezávislosť či bezstarostnosť a nezodpovednosť,“ predpovedá Martin Slosiarik, analytik prieskumnej agentúry Focus.

Niektorí ľudia sa podľa neho stanú voči reklame bánk a poisťovní imúnni úplne a nechajú si peniaze doma. Iní začnú miesto sporenia nakupovať.

SkryťVypnúť reklamu

„Čoho spotreba môže v kríze narásť, sú produkty rýchlej spotreby, pôžitku,“ hovorí Ruttkay.

Viac obozretnosti

Ľudia na Slovensku stále vnímajú krízu najmä ako niečo, čo sa deje len v Amerike, na Islande či v Maďarsku, tvrdí so­cio­lóg Slosiarik. V hlavách im ostáva len nejasný pocit úzkosti a nedôvery.

Hodnoty sa nezmenia

Ruttkay ide ešte ďalej. Keďže viditeľný vplyv na bežný život ľudí nenastane okamžite, nezmenia sa podľa neho nadlho ani hodnoty, ktorým ľudia v hĺbke veria a reklama s nimi preto cieľavedome pracuje.

Hovorí, že tieto hodnoty máme zakódované v podvedomí ako tie, ku ktorým sa môžeme kedykoľvek s istotou obrátiť. „Pokiaľ nepocítim dosah krízy priamo na sebe, nemám prečo ich vytesňovať,“ povedal Ruttkay, ktorého agentúra pracuje napríklad pre Slovenskú sporiteľňu.

SkryťVypnúť reklamu

„Jediným skutočným vplyvom na komunikáciu bude opatrnosť,“ zhoduje sa napokon s kolegami.

Finančné inštitúcie nebudú v reklamách upozorňovať na problémy, čo kríza spôsobila konkurencii, tvrdia experti.

Diváci reklamy sa najskôr nemôžu tešiť, že si banky a poisťovne v reklamách pripomenú, ktorá sa ako ukázala vo finančnej kríze.

„Ak by sa banky a poisťovne, ktorých značky neboli spojené s informáciami o zlých investíciách, nebáli, pripomenuli by konkurencii jej neúspech,“ hovorí autor reklamných textov Eman Erdélyi.

Sám však hneď dodáva, že po­chybuje, že by niekto našiel odvahu na porovnávaciu reklamu. A tak len pre radosť navrhuje predstaviť si, ako by niektorý z konkurentov Slovenskej sporiteľne nasadil reklamu, kde by do záberu na vyprahnutú krajinu islandských gejzírov zaznelo: „My sme tam neinvestovali“.

SkryťVypnúť reklamu

Banky sa potrebujú

Ako pravdepodobné takéto vyrovnanie s krízou nevidí ani Pavol Minár z agentúry Istropolitana D'Arcy.

„Banky si netrúfnu hovoriť o chybách druhých. Potrebujú sa,“ hovorí. Ak by porovnávacia reklama pripomínajúca neúspechy konkurencie vznikla, išlo by podľa odborníkov len o trucpodnik predstavenstva jednej banky voči druhému. „Názor spotrebiteľov by to zmenilo veľmi málo,“ povedal Minár.

Nevzdať to

Niektoré veci sa však budú musieť zmeniť veľmi rýchlo. Slovenská poisťovňa Amslico AIG, ktorej materskú firmu musela v Amerike zachraňovať vláda, by napríklad šla proti sebe, ak by nezmenila vizuál, kde je v centre zobrazená budova mrakodrapu. Vážne porozmýšľať by mali aj v poisťovni, ktorá svoju veľkosť a dôveryhodnosť dáva najavo prirovnaním sa k slonovi.

SkryťVypnúť reklamu

No reklama nič neurobí, ak manažéri vo finančnom svete nezmenia svoje myslenie. Minár k tomu pridáva vlastný klient­sky príbeh. Prišlo mu prirodzené, keď mu pár dní po oznámení problémov AIG prišiel upokojujúci list od Amslica.

No ťažko si vie vysvetliť, ako mohlo niekomu napadnúť, aby poisťovňa končila list ponukou nového supervýhodného produktu.

Kto má väčší problém?

Autor: Konštantín Čikovský 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 10 915
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 189
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 096
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 513
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 2 908
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 695
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 419
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 288
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu