PEZINOK. Zmodernizovanú železničnú trať medzi Šenkvicami a Cíferom a stanice v úseku medzi bratislavskou Račou a Trnavou včera uviedli do prevádzky. Modernizácia umožnila zvýšiť prevádzkovú rýchlosť na 160 kilometrov za hodinu.
Stavba je súčasťou európskeho dopravného koridoru z Bratislavy do Žiliny, Košíc a Čiernej nad Tisou. Celkové náklady dosiahli 166 930 574 eur (vyše 5 miliárd korún), z toho 35 percent išlo z fondu ISPA, 35 percent zo štátneho rozpočtu a 30 percent zo zdrojov Železníc SR.
V úseku medzi Pezinkom a Cíferom podľa generálneho riaditeľa Železníc SR Štefana Hlinku obnovili za 53 mesiacov 11 kilometrov trate, päť železničných staníc, jednu výhybňu a jednu zastávku. Modernizácia sa robila za prevádzky.
„Vyššie rýchlosti si vyžadujú úpravy väčšieho rozsahu a sú podstatne drahšie,“ reagoval minister dopravy Ľubomír Vážny na otázku, prečo nenavrhli prevádzkovú rýchlosť na 240 kilometrov za hodinu, ako to je aj inde vo svete. Dôvodom je podľa ministra aj to, že rýchlosť vlakov na Slovensku nie je plynulá.