Musia byť v školách knižnice?
„Zákon ani smernica o činnosti školských knižníc neukladajú školám povinnosť zriadiť knižnicu. Je to dobrovoľné.“
V čom sa činnosť školských knižníc mení?
„Mnohí školskí knihovníci sa zaktivizovali. Začali nielen využívať odborné poradenstvo nášho metodického centra, ale sa aj zúčastňovať našich aktivít, ako je napríklad každoročná súťaž o najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice k Medzinárodnému dňu školských knižníc, medzinárodná konferencia Školské knižnice ako informačné a kultúrne centrá škôl a iné. Zlepšil sa nákup kníh, zvýšil sa objem knižničných jednotiek, pribudli počítače s knižničným systémom. Mnohé školské knižnice sú pripojené na internet. Školy môžu získavať peniaze na skvalitnenie činnosti najmä z grantového systému Elektronizácia a revitalizácia školských knižníc, ktorý od roku 2006 vyhlasuje ministerstvo školstva.“
Ešte stále sa delia na učiteľské a žiacke?
„V niektorých základných školách pôsobilo niekoľko druhov školských knižníc. Napríklad žiacka pre 1. stupeň, pre 2. stupeň a učiteľská. Aj na niektorých stredných školách je popri žiackej aj učiteľská knižnica. Takýto model ale nepreferujeme. Optimálne by bolo, keby sa zlučovali do jednej a sprístupňovali by knižnično-informačné služby všetkým členom školskej komunity a zabezpečovali rovnaký prístup k informáciám.“
Niekde vraj spájajú školské knižnice s obecnými.
„Áno, v porovnaní s rokom 2006 sa zdvojnásobil počet takto integrovaných knižníc. Prednosťou je efektívnejšie financovanie prevádzky a činnosti školskej knižnice. Zároveň poskytuje služby aj verejnosti.“
Optimálne vybavených knižníc je vraj málo.
„Žiaľ, je to pravda. Konštatovala to aj správa Štátnej školskej inšpekcie, ktorá v školskom roku 2006/2007 zisťovala na 238 základných školách vybavenosť školských knižníc. Optimálne vybavenú školskú knižnicu malo podľa inšpektorov len 41,8 percenta škôl zo skúmanej vzorky.“
S akými najčastejšími problémami zápasia?
„Sú to najmä neuspokojivé priestory, technické a technologické vybavenie, slabá propagácia služieb a mizivý počet hodín informačnej výchovy.“
Aký druh literatúry žiaci pri výpožičkách preferujú?
„Žiaci si najradšej a najčastejšie požičiavajú krásnu literatúru, učitelia skôr odbornú.“
Ako sa knižnice dopĺňajú?
„Nákupom, darom alebo bezodplatným prevodom. Peniaze dostávajú od svojich zriaďovateľov, z grantov od občianskych združení a od ministerstva školstva. Za tri roky ho získalo 470 školských knižníc a medzi ne rozdelili 45 miliónov korún.“
Ako knižnice mení elektronizácia a revitalizácia?
„Školské knižnice rozširujú a skvalitňujú knižnično-informačné služby, umožňujú svojim používateľom využívať plné texty prostredníctvom počítačových sietí, zlepšujú prístup ku knižničným fondom prostredníctvom on-line katalógov. Redukuje sa rutinná práca školských knihovníkov a vytvára sa čas pre prácu s používateľmi.“
Majú školy profesionálnych knihovníkov?
„Majú, je ich ale len 29. Funkciu školského knihovníka vykonáva až 2 424 učiteľov popri úväzkoch, často nedobrovoľne, bezplatne, za minimálne finančné ohodnotenie.
Žiaci
si najradšej
a najčastejšie požičiavajú krásnu literatúru.
Autor: Jarmila Horáková