Nápady bežných ľudí nosia milióny

Zlepšovateľské hnutie je úplná samozrejmosť aj u mobilného operátora.

BRATISLAVA. Automobilky a iné výrobné fabriky, aby prežili, zapájajú vlastných zamestnancov do zlepšovania odjakživa.

Zamestnanec priamo za pásom niekedy najlepšie vidí, ktorá otáčka by mohla ísť rýchlejšie, aby výroba ušetrila čas a náklady.

„Prvý nápad prišiel určite tak dávno, že sa už nedá ani povedať kedy, ale určite iniciatíva vzišla zo strany spoločnosti, aby sme od ľudí očakávali zlepšenia,“ povedal generálny riaditeľ Continental Matador Rubber Dalibor Kalina.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Systém zapájania zamestnancov sa v Matadore aj dnes volá zlepšovateľské hnutie ako za socializmu. Nefunguje už ako formálna očakávaná pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Delí sa na dve základné zložky – na tímové a individuálne zlepšenia.

Kalina preto nechce konkretizovať, koľko nápadov prišlo od jednotlivcov.Dokopy vlani zlepšováky Matadoru priniesli 7,5 milióna korún.

„Jednorazovo odmeňujeme zamestnancov v prípade, že jeho ekonomický efekt nemôžeme priamo vyčísliť, inak závisí výška odmeny od ekonomického prínosu zlepšenia,“ vysvetľuje Kalina.

Francúzi podľa Japoncov

Vo francúzskej automobilke PSA Peugeot Citroën Slovakia zapájajú do zlepšovania pomocou japonského systému Kaizen. Ide o s systém inovácií a riadenia fabriky pôvodom z Japonska, ktorý viac či menej používajú všetky automobilky v Európe.

V Trnave sa chcú aj vďaka zamestnancom z výroby odlíšiť od konkurencie. „Výrobní pracovníci sú vďaka dennej skúsenosti dostatočne kompetentní na podávanie zlepšovateľských návrhov,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec.

SkryťVypnúť reklamu

Za minulý rok zrealizovali od vlastných zamestnancov 5 300 nápadov. „Niektoré návrhy, na znižovanie potreby zastavenia linky či na zníženie vytvárania odpadov, môžu pre neznalého veci vyzerať jednoducho, no napriek tomu majú pozitívny vplyv na zlepšenie chodu výroby,“ vysvetľuje Švec.

Nejde len o výrobky

Nielen manažéri, ale aj špecializovaní zamestnanci zlepšujú procesy a služby mobilného operátora T–Mobile. V spoločnosti s vyše 1 500 zamestnancami tak zamestnanec napríklad vymyslel systém, ako môže každý zamestnanec prostredníctvom SMS správy na skrátené číslo získať jednoducho a rýchlo kontakt na ktoréhokoľvek zo spolupracovníkov.

„Ak má zamestnanec návrh na zmenu, v prvom rade by mal ísť za priamym nadriadeným,“ povedala Petra Berecová z oddelenia ľudských zdrojov v T-Mobile. Keby sa mu reakcia nepáčila, odporúča Berecová ísť za človekom z ľudských zdrojov. „Ako najvyššia inštancia na podanie podnetu môže byť stretnutie s generálnym riaditeľom pri vhodnej príležitosti,“ povedala.

SkryťVypnúť reklamu

O koľko pozícií vyššie oproti svojej sa obrátite, o to menej času na prednesenie návrhu získate. U generálneho riaditeľa je už potrebné získať si jeho pozornosť za pár minút a rozvinúť záujem o ďalšie stretnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 344
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 912
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 169
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 751
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 218
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 696
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 607
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu