BRATISLAVA. Automobilky a iné výrobné fabriky, aby prežili, zapájajú vlastných zamestnancov do zlepšovania odjakživa.
Zamestnanec priamo za pásom niekedy najlepšie vidí, ktorá otáčka by mohla ísť rýchlejšie, aby výroba ušetrila čas a náklady.
„Prvý nápad prišiel určite tak dávno, že sa už nedá ani povedať kedy, ale určite iniciatíva vzišla zo strany spoločnosti, aby sme od ľudí očakávali zlepšenia,“ povedal generálny riaditeľ Continental Matador Rubber Dalibor Kalina.
Systém zapájania zamestnancov sa v Matadore aj dnes volá zlepšovateľské hnutie ako za socializmu. Nefunguje už ako formálna očakávaná pomoc.
Delí sa na dve základné zložky – na tímové a individuálne zlepšenia.
Kalina preto nechce konkretizovať, koľko nápadov prišlo od jednotlivcov.Dokopy vlani zlepšováky Matadoru priniesli 7,5 milióna korún.
„Jednorazovo odmeňujeme zamestnancov v prípade, že jeho ekonomický efekt nemôžeme priamo vyčísliť, inak závisí výška odmeny od ekonomického prínosu zlepšenia,“ vysvetľuje Kalina.
Francúzi podľa Japoncov
Vo francúzskej automobilke PSA Peugeot Citroën Slovakia zapájajú do zlepšovania pomocou japonského systému Kaizen. Ide o s systém inovácií a riadenia fabriky pôvodom z Japonska, ktorý viac či menej používajú všetky automobilky v Európe.
V Trnave sa chcú aj vďaka zamestnancom z výroby odlíšiť od konkurencie. „Výrobní pracovníci sú vďaka dennej skúsenosti dostatočne kompetentní na podávanie zlepšovateľských návrhov,“ povedal hovorca automobilky Peter Švec.
Za minulý rok zrealizovali od vlastných zamestnancov 5 300 nápadov. „Niektoré návrhy, na znižovanie potreby zastavenia linky či na zníženie vytvárania odpadov, môžu pre neznalého veci vyzerať jednoducho, no napriek tomu majú pozitívny vplyv na zlepšenie chodu výroby,“ vysvetľuje Švec.
Nejde len o výrobky
Nielen manažéri, ale aj špecializovaní zamestnanci zlepšujú procesy a služby mobilného operátora T–Mobile. V spoločnosti s vyše 1 500 zamestnancami tak zamestnanec napríklad vymyslel systém, ako môže každý zamestnanec prostredníctvom SMS správy na skrátené číslo získať jednoducho a rýchlo kontakt na ktoréhokoľvek zo spolupracovníkov.
„Ak má zamestnanec návrh na zmenu, v prvom rade by mal ísť za priamym nadriadeným,“ povedala Petra Berecová z oddelenia ľudských zdrojov v T-Mobile. Keby sa mu reakcia nepáčila, odporúča Berecová ísť za človekom z ľudských zdrojov. „Ako najvyššia inštancia na podanie podnetu môže byť stretnutie s generálnym riaditeľom pri vhodnej príležitosti,“ povedala.
O koľko pozícií vyššie oproti svojej sa obrátite, o to menej času na prednesenie návrhu získate. U generálneho riaditeľa je už potrebné získať si jeho pozornosť za pár minút a rozvinúť záujem o ďalšie stretnutie.