BRATISLAVA. Zákaznícke linky, na ktorých sa dajú reklamovať služby, alebo sa informovať na ceny, či na produkty prevádzkujú takmer všetci poskytovatelia služieb. Väčšina z nich však hovory na linky spoplatňuje. Zadarmo sú často len poruchové linky, ale ani tie nie vždy.
Ak máte problém s fungovaním služby, ktorú ste si zaplatili, a operátor na zákazníckej linke, ktorá je spoplatňovaná, vám nedokáže dostatočne rýchlo poradiť, nechá vás čakať alebo vás odkáže na iné číslo, môže vás hovor stáť desiatky korún.
Žiadať nie je zvykom
Ponosy na finančnú stratu spôsobenú hovormi na zákaznícke linky sa objavujú asi v jednom z troch podnetov, s ktorými sa spotrebitelia obrátia na staznosti.sme.sk. V praxi sa však o vrátenie peňazí za hovor na linku uchádza len málokto.
Aj Jana Drgoncová zo spotrebiteľského združenia Infospot tvrdí, že ľudia vôbec neuvažujú, že by si takúto škodu uplatnili. „Sú skôr nahnevaní, že sa nedovolali, alebo dovolali a nič nevybavili, takže museli zvoliť inú cestu. Považujú to za väčšiu škodu ako to, že hovorom prišli o peniaze,“ dodáva.
Podľa Slavomíra Benka zo spoločnosti Slovanet, ktorá poskytuje služby vysokorýchlostného internetu, je požiadavka na vrátenie peňazí zákazníkov, volajúcich z inej telefonickej siete mimoriadne zriedkavá. Odôvodňuje to tým, že hovory sú za ceny miestnych volaní a sú teda lacné. Dodáva, že spoločnosť kompenzáciu takýchto hovorov neposkytuje.
Oplatí sa to skúsiť
Ak je reklamácia zaplatenej služby oprávnená, máte právo žiadať nielen jej opravu. Advokátka Daniela Ježová tvrdí, že spotrebiteľ má právo požadovať od poskytovateľa služby úhradu nákladov, ktoré mu vznikli v priamej súvislosti s úspešnou reklamáciou. Výšku predmetných nákladov a ich priamu súvislosť je povinný preukázať a náhradu si musí písomne uplatniť u poskytovateľa služby. Ak neuspeje, môže sa ešte obrátiť na súd.
„Odberateľ má nárok na úhradu dôvodne vynaložených nákladov spojených s oprávnenou reklamáciou, ktorých vynaloženie našej spoločnosti v spojitosti s uplatňovaním reklamácie preukáže,“ nepopiera túto možnosť riešenia ani hovorkyňa Slovenského plynárenského priemyslu Dana Kršáková.
Niekde bez šance na úspech
Bez úspechu pravdepodobne môže ostať vaše úsilie dosiahnuť vrátenie peňazí pretelefonovaných v prípade problému na zákazníckych linkách dodávateľov elektrickej energie.
A to aj v prípade, keď vám ich školení operátori na zákazníckej linke dostatočne rýchlo nedokážu v rámci telefonickej reklamácie poskytnúť informáciu, o ktorú máte záujem, a vy tak prídete o desiatky korún.
„Východoslovenská energetika v takýchto prípadoch nerefunduje náklady spojené s hovorom na zákaznícku linku. Je to jeden zo spôsobov kontaktu s našou spoločnosťou, ktorý si zákazník sám zvolil,“ uviedla jej hovorkyňa Andrea Danihelová. Hovory na zákaznícku linku, spoplatňované tarifou miestneho hovoru na pevnú linku zo siete príslušného operátora, nekompenzuje zákazníkom ani spoločnosť Západoslovenská energetika.
Anna Žatková z odboru komunikácie Stredoslovenskej energetiky tvrdí, že každý takýto prípad posudzuje spoločnosť individuálne. „V prípade vzniku škody si možno uplatňovať nárok v zmysle právnych predpisov,“ dodáva.
Dôležité čísla
Slovenský plynárenský
priemysel
Zákaznícka linka: 0850 111 363 v pracovné dni 7.00 20.00 h.
Poruchová linka: 0850 111 727,
24 hodín denne, pri volaní
na obe linky z pevnej siete
sadzba miestneho hovoru,
pri volaní z mobilu sadzba
operátora do pevnej siete.
Stredoslovenská energetika
Zákaznícka linka : 0850 111 468 0906 252525, v pracovné dni 6.00 20.00 h, linka 0850 111 468 spoplatnená pri volaní
z pevnej siete ako miestny
hovor v pevnej sieti TCom,
inak podľa cenníka operátora. Hovor na linku 0906 25 25 25 sa platí ako hovor v Orange.
Poruchová linka: 0800 159000 24 hodín denne, bezplatná.
Východoslovenská energetika
Zákaznícka linka: 0850 123333,
v pracovné dni 7.00 20.00 h,
v sobotu od 9.00 do 16.00 h, cena miestneho hovoru.
Poruchová linka: 0800 123 332,
24 hodín denne, bezplatná.
Západoslovenská energetika
Zákaznícka linka: 0850 111 555,
v pracovné dni 7.00 19.00 h, cena miestneho hovoru
na pevnú linku zo siete
operátora.
Poruchová linka: 0800 111 567, 24 hodín denne, bezplatná.
T–Com
Centrum služieb zákazníkom: 0800 123 456, sedem dní
v týždni 7.00 22.00 h,
v rámci Slovenska bezplatná.
Internet Hotline: 0800 123 777, denne 7.00 22.00 h,
bezplatná.
Poruchová služba: 12 129, nonstop, bezplatná.
Technická podpora: 0900 211 111, v pracovných dňoch
od 8.00 do 20.00 h, počas
víkendov a sviatkov 9.00 17.00 h¶, 18 Sk (0,6 eura)/ min.
UPC Broadband
Infolinka: 02/594 22 222, každý deň od 7.00 do 20.00 h, cena miestneho hovoru.
Slovanet
Infolinka: 0800 608 600,
v pracovných dňoch od 8.00 do 20.00 h, bezplatná.
Služby zákazníkom: 02/ 208 28 680, pracovné dni 8.00 16.30 h.
Technická podpora: 02/208 28 119, denne od 8.00 do 20.00 h.
Fakturácia: 02/208 28 350,
v pracovných dňoch od 8.00
do 16.30 h, volania na tri
špecializované linky v rámci siete Slovanetu zadarmo, z inej siete ako mestské hovory.
Zdroj: vybraní poskytovatelia služieb
Drahšie na linky volajú tí, čo dobíjajú kredit
Majiteľ predplatenej karty zaplatí za minútu hovoruna linku niekoľko korún. Klient s paušálom jumôže mať aj zadarmo.
Informácie o programoch, službách i účtoch sa dajú získať aj na zákazníckych linkách mobilných operátorov. Ani u nich však nemajú kontakt s operátorom zadarmo všetci klienti.
S paušálom lacnejšie
Mobilní operátori zvýhodňujú pri týchto volaniach najmä majiteľov programov, ktorí platia za služby faktúrou. V dvoch z troch spoločností táto skupina volá na zákaznícke linky zadarmo. Nemalo by sa im teda stať, že to pocíti ich peňaženka.
Orange Slovensko volania na zákaznícku linku nespoplatňuje len VIP a biznis zákazníkom. Klienti s paušálom platia 1,40 koruny (0,05 eura) za minútu hovoru od spojenia s operátorom.
Náhrada je otázna
V porovnaní s paušálnymi zákazníkmi sú na tom horšie majitelia predplatených kariet, ktorí si dobíjajú kredit. Minúta hovoru na zákaznícku linku ich vyjde na 1,95 až 3,60 koruny (0,06 až 0,12 eura), podľa toho, služby ktorého mobilného operátora využívajú.
Ak si náhradu peňazí pretelefonovaných na zákazníckej linke v súvislosti s riešením problému s objednanou službou chce uplatniť majiteľ karty, postupujú operátori individuálne.
„V prípade opodstatnenej reklamácie poskytneme príslušnú kompenzáciu,“ tvrdí Richard Fides, hovorca spoločnosti Orange Slovensko.
René Parák, hovorca O2, nevylúčil možnosť, že v rámci prozákazníckeho prístupu klientovi nahradí kredit prevolaný na linku. „Len vo výnimočných prípadoch môže operátor linky v rámci dobrých vzťahov definovať vrátenie poplatkov ako formu náhrady,“ dodal.