Jasné, že im ide iba o to, aby obehli, podľa možnosti celú krajinu, najlepšie dvakrát. Vedia totiž, že na nerozhodného voliča nezapôsobí nič tak emotívne, ako podanie si ruky s predsedom vlády alebo kvetina darovaná politikom s povesťou najpríťažlivejšieho člena vlády.
Nie je to však také jednoduché
Na každú spanilú jazdu po krajine politici potrebujú zázemie, ktoré sa s nimi presúva: tím ľudí, letáky a darčekové predmety, kancelársku techniku, pripojenie na internet, pohovku, na ktorej si možno zdriemnuť, ... Azda nič sa na takúto akciu nehodí lepšie ako autobus.
Ako prvý ho v tunajších končinách použil Miloš Zeman. Vo svojom povestnom „Zemáku“ popíjal becherovku a hlásal heslá o „spálenej krajine“. Neskôr českí sociálni demokrati rozšírili svoj „vozový park“ o predvolený vlak, no po úspechu Tonyho Blaira v Británii, ktorý v kampani použil doubledecker, presedlali aj oni na legendárny poschodový autobus z Londýna.
Mimochodom, zaľúbili sa do neho aj slovenskí sociálni demokrati z SDA, ktorí ho na mítingoch ukazovali ako „Weissbus“. Áno, ukazovali, bola to totiž skôr atrakcia než funkčný dopravný prostriedok. Napriek tomu sa všetci vrátili ku klasickým, funkčným karosám. Mikuláš Dzurinda, ktorý spočiatku prebicykloval celé Slovensko, nakoniec tiež prestúpil do modrého autobusu.
Oranžový truck
Ak sa niekto domnieval, že nič lepšie ako autobus sa vymyslieť nedá, mýlil sa. Českí sociálni demokrati prišli opäť s niečím novým. Do tohtoročných krajských a senátnych volieb vyrukovali s obrovským oranžovým americkým truckom.
Nielenže sa do neho zmestia všetky tie oranžové propriety – od varenej kukurice, cez paprikovú klobásu, marhuľovú zmrzlinu až po oranžové volebné šále, ale slúži aj ako bilbord, pódium pre rečníkov i spevácke hviezdy. Dá sa rýchlo poskladať a premiestniť, hovorili organizátori na začiatku tejto straníckej „roadshow“. Má to len jedinú chybičku krásy: kamión je taký veľký, že sa na námestia historických českých miest pre úzke uličky nedostane.
Som zvedavý, čo za špeciálne dopravné prostriedky použijú politické strany pri najbližších voľbách u nás na Slovensku. Boeing 737 – 400 amerického prezidentského kandidáta J. McCaina bude akiste veľkým lákadlom, no i premiestňovanie sa J. Slotu vrtuľníkom môže niečo predznamenávať.
![]() |
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants