Lacné poznávacie zájazdy, na ktorých, ak sa zúčastníme, ja dostanem zadarmo deku a manžel skrutkovač. Týždenná ponuka nábytku a podlahovej či strešnej krytiny. Neviem ako vy, ale my nábytok prakticky nemeníme. Strešnú krytinu sme už vymenili, ale na počudovanie, nevyužili sme pri tom reklamné letáky. Predpokladám, že letáky by sa uživili iba ak v časoch Vilmy a Freda Flinstoneových.
Výpisy z bánk, peňažné poukážky z poisťovní a v tom všetkom zapučená obálka s novou platobnou kartou. Ako inak, prelomená napoly, lebo švíky na schránke nie a nie povoliť. Našťastie, ohnutú platobnú kartu bankomat akceptuje, iba ja som musela natrénovať, ako s ňou treba narábať.
Ale o inom som chcela. O ponukových letákoch, ktoré, verím, aj vám otravujú život. Rozhodla som sa, že na našu schránku zablokujem prístup. Bude to vyzerať asi takto:
Zákaz vkladania reklám!
Ktovie, možno do roka zachránime jeden strom alebo aspoň zopár konárov. Ak by sme to však spravili viacerí, najlepšie by bolo, ak by sme to spravili všetci, možno by sme zachránili les.
Občas si zájdeme na nákup do hypermarketu Real v Poľsku. Oni už letáky prestali dávno tlačiť, zrejme prišli na to, že kto zháňa informácie o cenách tovaru, nájde ich na webe. U nás to, žiaľ, nefunguje. Popri internetovej informácii obchodníci i naďalej (zbytočne) investujú do letákov, ktoré beztak po vybratí zo schránky putujú do koša, alebo ich rozfúka vietor. V lepšom prípade z ekologického hľadiska skončia v separovanom zbere.
Nestálo by za to, zablokovať prístup ponukových letákov do všetkých schránok? Trochu netradičné, pre niekoho i naivné, podľa mňa však úplne jednoduché riešenie. Pred spamom na webe sa vieme (ako-tak) brániť, prečo to neskúsiť aj pri klasickej pošte? Vedeli ste, že zákon o reklame nám možnosť brániť sa pred nevyžiadanou poštou garantuje? Ani najlepší zákon však za nás nič nevyrieši. Je to len mŕtva litera, ktorej treba vdýchnuť život. Počíta s našou minimálnou aktivitou, prejavením vôle: Nalepením zákazu na schránku.
Viem, zopár brigádnikov - roznášačov letákov by prišlo o prácu a zber papiera by zaznamenal možno aj 50–percentný pokles, predsa len, najviac ušetrí ten, kto neminie. A ušetriť les, dá sa to vôbec vyjadriť v peniazoch?
Autor: Júlia Hubeňáková – Bianka