BRATISLAVA. Vodičský preukaz môže byť na trhu práce veľkou výhodou aj v 21. storočí. Firmy a verejné služby sa už doslova bijú o vodičov. Príčinou je odchod za prácou do zahraničia a vyššie mzdy v iných profesiách. Napríklad niekoľko bývalých vodičov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach dnes zarába v Nórsku.
V zime môžu chýbať
V zime, najmä ak bude veľa snehu, bude treba zabezpečiť údržbu ciest. Niektoré samosprávne kraje, ktoré to majú na starosti, preto už nejaký čas robia nábor na miesta vodičov.
Správa ciest Prešovského samosprávneho kraja potrebuje pred začiatkom zimnej služby zamestnať asi 80 vodičov, strojníkov a dispečerov. Z väčšej časti sa jej to už podarilo, chýbajú ešte pätnásti. Podľa riaditeľa tamojšej správy ciest Vladimíra Kozáka majú podobné problémy aj iní dopravcovia, najmä v regiónoch Popradu a Prešova. „Súvisí to najmä s aktraktívnejšími ponukami pri výstavbe diaľnic a v zahraničí,“ povedal.
Žilinská krajská správa ciest si chce približne 45 vodičov „požičať“ na zimu aj od stavebných firiem. „Zatiaľ máme 358 pracovníkov. Ak by sme mali obsadiť na každý posýpač troch ľudí, zďaleka by nám to nestačilo,“ povedal podľa agentúry SITA šéf Správy ciest Žilinského kraja Milan Puchoň.
Ani autobusy nelákajú
Autobusoví dopravcovia tento problém riešia už roky. „Momentálne je na trhu práce nedostatok vodičov autobusov, a najmä mladých vodičov. Starší vodiči pomaly odchádzajú do dôchodku a mladších pribúda pomenej,“ tvrdí hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Spoločnosť, ktorá robí prímestské, diaľkové i medzinárodné linky, má síce plný stav vodičov, ale „o kvalitných vodičov máme záujem vždy“.
Z Dopravného podniku mesta Košíc od júla tohto roka odišlo 24 vodičov.
Mnohí už nemohli zniesť, že pre nedostatok kolegov musia slúžiť na úkor svojho voľna, čo aj vyjadrili v otvorenom liste generálnemu riaditeľovi podniku.
Jana Ragulská z jeho sekretariátu povedala, že „situácia sa podstatne zlepšila“, už majú 18 nových vodičov.
V podniku vedia najmenej o troch, ktorí odišli za prácou do Nórska. Pavol Vehéc, jeden z nich, pre košický Korzár povedal, že „už sa to tam nedalo zniesť“. V Nórsku „v čistom“ zarobí 110-tisíc slovenských korún mesačne.
Nástupný plat vodiča autobusu v košickej mestskej hromadnej doprave je asi 21 655 korún, za prácu nadčas si môže prilepšiť o 25 percent, za víkendy o 30 percent a tak ďalej. Ragulská dodala, že v tomto roku sa mzda zvýšila o 15 percent a v ďalších rokoch to bude minimálne o 10 percent.