BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť porušila zákon o verejnom obstarávaní v piatich prípadoch. Tvrdí to Úrad pre verejné obstarávanie v stanovisku, ktoré zaslal nášmu denníku. Je to ďalší dôkaz, že politický cieľ Ficovej vlády – urýchlenie výstavby diaľnic – sa dá uskutočniť len za cenu krivenia paragrafov.
Najväčšia štátna akciová spoločnosť, Národná diaľničná, sa mala dopustiť porušenia zákona tým, že použila metódu rokovacieho konania bez zverejnenia pri obstarávaní inžiniersko geologických prieskumov pre päť rôznych úsekov diaľnice. Hodnota tendrov dohromady predstavuje zhruba 150 miliónov.
Argument, ktorý Národná diaľničná použila pri výbere tejto najmenej transparentnej metódy, bol, že je v časovej tiesni. Pritom do časovej tiesne sa dostala pre vládu. Tá totiž prijala uznesenie, podľa ktorého majú príslušné inštitúcie urýchliť výstavbu diaľnic.
„Takýto dôvod na použitie podmienky časovej tiesne zákon o verejnom obstarávaní nerieši,“ odmietol úrad postup diaľničnej spoločnosti.
SDKÚ: Krivia paragrafy
S výkladom úradu súhlasí aj prezidentka Transparency International Slovensko Emília SičákováBeblavá. „Je správne, že úrad rozhodol tak, že tam nespadajú politické objednávky,“ povedala.
Podľa nej sa verejné súťaže robia preto, aby sa šetrili peniaze. „Náhodná politická objednávka nie je mimoriadnou udalosťou.“
Bývalá ministerka spravodlivosti a súčasná poslankyňa za SDKÚ Lucia Žitňanská je ešte tvrdšia. Podľa nej ide o „absolútne krivenie paragrafov“. „To, že vláda si stanoví nejaký termín, nemôže byť mimoriadna udalosť. Úplne natvrdo sa tu porušuje zákon,“ myslí si.
Národná diaľničná spoločnosť ani ministerstvo dopravy sa nám vzhľadom na neskoré piatkové popoludnie odmietli vyjadriť k problému.
Hovorkyňa vlády Silvia Glendová včera telefón nedvíhala a hovorkyňa Smeru Katarína KližanováRýsová odmietla poskytnúť politické stanovisko s tým, že je to vecou ministerstva dopravy.
Národnej diaľničnej hrozí pokuta vo výške 5 percent celkovej zákazky. Keďže ide o 5 zákaziek, tak štátnej akciovke hrozí pokuta v miliónoch korún. Keby však napokon došlo k sankcionovaniu, peniaze skončia aj tak v štátnom rozpočte.
„Jediným riešením je zosobnenie pokuty šéfom inštitúcií,“ povedala Žitňanská.
Brusel verzus úrad
Paradoxne, v prípade súťaže na poradcu pre výstavbu diaľnic cez verejnosúkromné partnerstvo Úrad pre verejné obstarávanie na rozdiel od Európskej komisie nezačal vyšetrovanie. Ministerstvo dopravy ako obstarávateľ malo porušiť nielen európsku smernicu, ale aj články zmluvy o Európskom spoločenstve.
Úrad pre verejné obstarávanie v tomto prípade nekonal, pretože šlo o tzv. „neprioritné služby“. Vtedy má úrad obmedzené kontrolné možnosti. Tender mal hodnotu takmer 400 miliónov korún.
„Podľa mňa inštitút neprioritných služieb bol zneužívaný,“ povedala Žitňanská.
To, že vláda si stanoví nejaký termín, nemôže byť mimoriadna udalosť. Úplne natvrdo sa tu porušuje zákon.
Lucia Žitňanská, poslankyňa SDKÚ