BRATISLAVA. Na rozostavanej časti diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer za vyše deväť miliárd korún sa majú ušetriť milióny vďaka zmenám stavby pred dokončením. O tie žiada Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ministerstvo dopravy.
V júni požiadala NDS o zmeny na troch mostoch v druhom úseku. Ministerstvo žiadosti vyhovelo. Teraz žiadajú o zmenu na mestskej estakáde v prvom úseku, ktorá ide priamo ponad Považskú Bystricu.
Jeden z mostov v druhom úseku, na ktorom sa bude meniť technológia a tvary konštrukcie či pilierov, stavia dcérska spoločnosť firmy, ktorej zamestnanci sú obvinení v prípade pádu mosta v Česku. Na Slovensku realizuje niekoľko stavieb.
Hovorca NDS Marcel Jánošík na otázky SME, či je táto firma dôveryhodná a prečo sa robia zmeny na moste pred jeho dokončením, neodpovedal.
V Česku im padol most
Jednou z firiem, ktorá vyhrala tender na diaľnicu, je aj česká spoločnosť Bogl&Krýsl. V súvislosti s pádom mosta v Česku polícia obvinila dvoch jej zamestnancov.
„Podľa dostupných dôkazov obidve osoby vedeli o porušenej statike a nič s tým neurobili. Či bude obvinenie rozšírené na celú firmu, nemožno v tejto chvíli potvrdiť ani vyvrátiť, “ povedala hovorkyňa novojičínskej polície Miroslava Michálková Šálková.
Pád rekonštruovaného mosta na trať pri Studánke v auguste tohto roku spôsobil vykoľajenie prichádzajúceho medzinárodného vlaku. Pri tragédii zahynulo sedem osôb. Pred dvoma týždňami podľahla zraneniam v Poľsku ôsma obeť nehody.
„V Česku spadol most, na Slovensku sa most mení. Otázka je, prečo zmeny neboli súčasťou projektu na začiatku a ako sa pri takých zmenách, kde treba nanovo myslieť aj na statiku, bude myslieť na výslednú bezpečnosť a kvalitu diaľnic,“ hovorí aktivista Juraj Smatana zo združenia Diaľnica a príroda.
Z jedného sú dva
Česká spoločnosť Bogl&Krýsl mala na moste pri Studánke v Česku subdodávateľsky zabezpečiť iba vysunutie mosta na miesto, kde mal stáť. Jej podiel na zákazke však bol podľa hlavnej zhotoviteľskej firmy Dopravných stavieb Ostrava - ODS väčší.
Podobné nejasnosti sú aj na slovenskej diaľnici D1 Mengusovce - Jánovce. NDS tvrdí, že slovenská Bogl&Krýsl tu stavia iba jeden most. Pavel Machava zo spoločnosti Media One, ktorá zabezpečuje externú komunikáciu spoločnosti, tvrdí, že slovenská pobočka realizuje dva mostné objekty a protihlukovú clonu na stavbe.
Nejasný osud estakády
Na konci augusta NDS v médiách tvrdila, že zatiaľ nemá k dispozícii návrhy na zmeny mestskej estakády. V priebehu nasledujúcich deviatich pracovných dní však už stihla pripraviť list so žiadosťou o zmeny pre ministerstvo dopravy. Žiadosť je odôvodnená dlhšou životnosťou mosta a jeho jednoduchšou údržbou. Hlavný architekt mestskej estakády Miroslav Maťaščík v minulosti povedal, že „dôvodom návrhu na zmenu koncepcie objektu je predovšetkým mimoriadne krátky čas výstavby - 21 mesiacov, čo je na hranici reálnosti zvládnutia takého náročného objektu.“
„Národná diaľničná spoločnosť zjednodušuje projekt, šetrí tým rádovo stomiliónové sumy, ale súčasne tvrdí, že nie je možné odškodniť ľudí spod diaľnice“ povedal Smatana.
Mesto si ako podmienku na vydanie územného rozhodnutia v roku 2004 dalo, že estakáda bude nadčasová a architektonicky zaujímavá stavba. V súčasnosti prebieha konanie o zmene stavby pred jej dokončením.