Pri plánovaní akcií na školský rok 2001/2002 sa školská inšpekcia rozhodla, že reedukačné ústavy a špeciálne školstvo budú v centre jej pozornosti. Prvé kroky sa rozhodla urobiť začiatkom mája. Udalosti predbehli kontroly. Dvaja chlapci v reedukačnom detskom domove boli sexuálne zneužívaní. Podľa niektorých zodpovedných netreba robiť nič mimoriadne, lebo sú to len dva prípady. Hlavný školský inšpektor VLADISLAV ROSA si však myslí, že podobných prípadov môže byť viac.
Stretli ste sa s podozrením zo sexuálneho obťažovania mladistvých aj v iných zariadeniach?
„Áno. Nielen v reedukačných domovoch.“
Myslíte, že tento jav je rozšírený?
„Nemám podklady, aby som si to myslel. O takých prípadoch máme poznatky a dali sme podnet na ich prešetrenie.“
Ako je to s kvalifikovanosťou personálu v špeciálnych výchovných zariadeniach pre deti a mladistvých?
„Existuje vyhláška ministerstva školstva, ktorá pre každého pedagóga určuje kvalifikačné požiadavky na vzdelanie, na prax či prípadné dovzdelávanie a kvalifikačné skúšky.“
Spĺňajú pedagógovia tieto predpoklady?
„Niektorí nie. Mení sa to od ústavu k ústavu. Vo všeobecnosti je kvalifikačná úroveň nedostatočná. Presné štatistiky majú iné štátne orgány. Čo viem, v špeciálnom školstve je kvalifikovanosť asi 57-percentná.“
Čo vyvoláva nezáujem o prácu v špeciálnom školstve?
„Sociálne postavenie učiteľa a pracovné podmienky.“
Má nekvalifikovaný pedagóg šancu efektívne pomáhať postihnutým deťom?
„Šancu má, ale znamená to riziko. Je to experiment na živých ľuďoch. V medicíne sa také pokusy volajú vivisekcia a sú zakázané.“ (kr)